Zagrożona przebudowa węzła kolejowego Łódź-Fabryczna

Zagrożona przebudowa węzła kolejowego Łódź-Fabryczna
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wiceprezydent Łodzi Łukasz Magin na środowej konferencji prasowej powiedział, że może nie dojść do realizacji projektu przebudowy węzła kolejowego Łódź-Fabryczna i budowy "nowego centrum miasta".

Zdaniem Magina, realizacja inwestycji jest uzależniona od ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, który do 6 sierpnia ma podjąć decyzję, czy łódzki projekt otrzyma dofinansowanie w wysokości 225 mln zł.

Środową konferencję wiceprezydent Łodzi zwołał po spotkaniu z minister rozwoju regionalnego Elżbietą Bieńkowską, z którą w Warszawie rozmawiał o projekcie przebudowy dworca Łódź-Fabryczna.

"Z wiedzy pani minister Bieńkowskiej wynika, że przez ministra infrastruktury analizowane są w tej chwili dwa przedsięwzięcia - łódzkie i warszawskie, dotyczące budowy drugiej nitki metra" - powiedział Magin.

Przypomniał, że 5 maja 2010 roku Łódź złożyła do Ministerstwa Infrastruktury wniosek o to, żeby "miejska" część inwestycji budowy nowego dworca znalazła się na liście projektów kluczowych, które są załączane do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

"Umiejscowienie projektu na takiej liście prawie gwarantuje, że będzie on otrzymywał dofinansowanie z Unii Europejskiej w procedurze pozakonkursowej" - wyjaśnił Magin.

Wiceprezydent poinformował, że "miejska" część projektu przebudowy węzła kolejowego Łódź-Fabryczna ma kosztować w sumie 595 mln. Za te pieniądze mają powstać m.in.: podziemny dworzec autobusowy i trzypoziomowy parking oraz nowy układ komunikacji tramwajowej i drogowej wokół dworca. Miasto liczy na dofinansowanie inwestycji kwotą 225 mln zł.

"Pani minister Bieńkowska wystosowała pismo do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, aby do 6 sierpnia podjął decyzję, która inwestycja - łódzka czy warszawska - ma być dofinansowana" - powiedział Magin.

Dodał, że stołeczny projekt znajduje się już na liście projektów kluczowych i uzyskał dofinansowanie w wysokości 50 procent całej inwestycji, ale "samorząd Warszawy wystąpił o to, aby ten poziom dofinansowania został zwiększony powyżej 50 procent".

Magin podkreślił, że jeśli decyzja ministra Grabarczyka będzie niekorzystna dla Łodzi, to nie dojdzie do "schowania" dworca Łódź-Fabryczna pod ziemią, co uniemożliwi realizację zarówno części kolejowej, jak i miejskiej inwestycji.

Dodał, że projekt przebudowy miejskiej części dworca Łódź-Fabryczna jest "kompatybilny" z działaniami dwóch nadzorowanych przez ministra infrastruktury spółek kolejowych: PKP SA i PKP PLK.

"Wspólnie z tymi spółkami 1 kwietnia rozpoczęliśmy postępowanie przetargowe na wybudowanie całości węzła. Oprócz części miejskiej projekt przewiduje również schowanie pod ziemią torów kolejowych na odcinku Łódź Widzew - Łódź Fabryczna i budowę nowego budynku samego dworca. Nie będzie jednak możliwe wykonanie tych prac bez przebudowy układu komunikacyjnego wokół dworca" - wyjaśnił Magin.

Jak powiedział PAP w środę rzecznik resortu infrastruktury Mikołaj Karpiński, dwa projekty - łódzki i warszawski - nie są wobec siebie konkurencyjne. "Finansowanie jednego projektu nie oznacza odebrania pieniędzy na drugi projekt" - powiedział Karpiński.

Kompleksowy projekt modernizacji węzła kolejowego Łódź-Fabryczna przewiduje m.in. budowę kilkanaście metrów pod ziemią torów i czterech peronów, skąd będą odjeżdżać konwencjonalne składy obsługujące połączenia aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne oraz pociągi dużych prędkości, które mają jeździć z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia.

Ponadto mają powstać wielopoziomowe parkingi i tunel, w którym zostaną schowane dochodzące do dworca tory. Zamówienie obejmuje też reorganizację komunikacji miejskiej - zostanie przebudowana linia tramwajowa, powstaną nowe przystanki autobusowe. W założeniu dworzec ma być nowoczesnym i wygodnym węzłem przesiadkowym.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zagrożona przebudowa węzła kolejowego Łódź-Fabryczna

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!