PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Z. Rynasiewicz, PO: GDDKiA jest chłopcem do bicia

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
09-05-2011 14:47
Z. Rynasiewicz, PO: GDDKiA jest chłopcem do bicia

- Zespół zbudowany przez ministra Grabarczyka wykonał potężną robotę. Nigdy w historii nie była uruchamiana tak duża ilość przetargów i nie prowadzono tylu inwestycji drogowych i autostradowych - powiedział w rozmowie z wnp.pl poseł Zbigniew Rynasiewicz (PO), przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.

Pod koniec kwietnia tego roku trwała budowa 737 km autostrad, 528 km dróg ekspresowych i 92 km obwodnic. Program Budowy Dróg Krajowych zakłada w 2011 r. wydatki na poziomie bliskim 34 mld zł. To kwota około 14 mld zł większa niż w roku ubiegłym. Natomiast w przyszłym roku nakłady na inwestycje drogowe w Polsce wyniosą 26,2 mld zł, a 2012 r. już „zaledwie” 12,3 mld zł.
W opinii Rynasiewicza, często Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad bywa niesprawiedliwie oceniana.

- GDDKiA jest takim chłopcem do bicia ze wszystkich stron: ekspertów, wykonawców czy przeciętnych użytkowników dróg. Jednak zespół zbudowany przez ministra Grabarczyka wykonał potężną robotę. Nigdy w historii nie była uruchamiana tak duża ilość przetargów i nie prowadzono tylu inwestycji drogowych i autostradowych - powiedział Rynasiewicz.

- Wcześniej nie istniało m.in. odpowiednie oprzyrządowanie legislacyjne, które pozwoliłoby sprawnie realizować duże projekty. Dotyczy to chociażby przepisów środowiskowych czy związanych z procedurami wykupu gruntów pod inwestycje. To pozwoliło ruszyć inwestycjom - dodał.

Rynasiewicz wyraził również przekonanie co do słuszności ostatniej nowelizacji prawa zamówień publicznych, którą prezydent podpisał w połowie kwietnia.

Dzięki zmianom, do wykluczenia nierzetelnego wykonawcy z postępowania przetargowego nie będzie potrzebne orzeczenie sądu. Stanie się tak, jeśli zamawiający z winy wykonawcy będzie zmuszony rozwiązać, wypowiedzieć, albo odstąpić od umowy, a wartość niezrealizowanego zamówienia wyniesie co najmniej 5 proc. ceny kontraktu. Nowelizację przygotowano na kanwie konfliktów GDDKiA z firmami wyrzuconymi z budowy odcinków autostrad A1 i A4.

- Nie można atakować Generalnej Dyrekcji za to, że wymaga od wykonawców budowania zgodnie z harmonogramami i wymogami jakościowymi. Prawo zamówień publicznych jest coraz bardziej szczelne i precyzyjne. Dzięki temu nie będzie pozwalać na takie sytuacje jak na budowie odcinka A1, gdzie wyrzucone z inwestycji Alpine Bau wróciło na nią wraz z wygraniem nowego przetargu - podkreślił Rynasiewicz.

- W Polsce istnieje ogromny głód solidnych dróg. Społeczeństwo tęskni za tym, co można zobaczyć w zachodniej Europie. To powoduje dużą frustrację, gdyż chcielibyśmy mieć takie drogi i autostrady jak najszybciej. Jednak trzeba było pokonać wiele przeszkód, aby inwestycje mogły ruszyć. Naszym następcom z pewnością będzie je łatwiej realizować - ocenił.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP