PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wykonawcy inwestycji drogowych ponoszą zbyt duże ryzyko

Autor: wnp.pl (Katarzyna Walterska)
04-02-2014 12:52
Wykonawcy inwestycji drogowych ponoszą zbyt duże ryzyko
fot. PTWP (Andrzej Wawok)

W ostatnich latach większość publicystów oraz polityków skupia się na wyłanianiu wykonawców drogowych wyłącznie poprzez kryterium najniższej ceny. Co rusz przypomina się COVEC jako przykład oferty o rażąco niskiej cenie. Chińczycy opuścili kraj, zostawiając dziesiątki bankrutujących podwykonawców. Nie tutaj jednak leży problem - uważa Piotr Trębicki, radca prawny, partner kancelarii Czublun, Trębicki.

- Drogę krajową czy autostradę o ściśle określonych standardach można prawidłowo wykonać w reżimie najniższej ceny. Najpierw należy jednak w sposób fachowy określić standard wykonania. Następnie realny i sprawny nadzór inwestorski pozwoli wyeliminować ryzyko zbudowania bubla, na którym koleiny powstaną po kilku miesiącach eksploatacji. Tylko, że zamawiający musi te standardy fachowo określić i chcieć faktycznie z wykonawcą współpracować. Taktyka „wykładam miliard, chcę drogę” nie jest dobrą praktyką biznesową -mówi ekspert do Prawa zamówień publicznych.
Piotr Tębacki przytacza najnowszy przykład, kiedy to Polimex Mostostal zszedł z budowy kluczowych odcinków autostrad A1 oraz A4. - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarzuca brak płatności. Druga strona póki co, milczy. Niezależnie od tego czy wina leży po stronie wykonawcy czy zamawiającego, kolejny kontrakt na budowę strategicznego połączenia drogowego zostały zerwany. Festiwal niedokończonych inwestycji trwa w najlepsze. Dlaczego kierowcy muszą jeździć po niebezpiecznych i wolnych drogach? - zastanawia się ekspert.

Jego zdaniem umowy drogowe w Polsce są nienegocjowane i nienegocjowalne. Wzory umów stanowiących załączniki do specyfikacji istotnych warunków zamówienia to listy klauzul zakazanych. Studenci mogliby uczyć się na ich podstawie jak wyglądają wzorcowe umowy jednostronnie korzystne, w których absurdalne ryzyka ponosi w całości jedna strona.

- Żadna z umów nie zawiera sankcji za nienależyte wykonywanie umowy przez inwestora, np. za brak współdziałania. Oczywiście, nie przeszkadza to sporządzać umów najeżonych karami umownymi wyłącznie dla zamawiającego. GDDKiA oraz Skarb Państwa nie widzą niczego zdrożnego w tym, żeby za spóźnienie w wykonaniu bramy na węźle technicznym naliczać karę od wartości całej umowy. Przy kontrakcie wartym 3 miliardy złotych, jest to co najmniej dziwne - dodaje Piotr Trębacki.

I podkreśla, że w gospodarce wszelkie sankcje są uzależniane do wartości naruszenia, od skutków dla drugiej strony umowy, a nie od wartości całego kontraktu. Również wyłącznie jednostronnymi są wszelkie postanowienia dyscyplinujące typu prawo odstąpienia od umowy. Takie umowy stają się elementem nacisku dla wykonawców, bo to od inwestora, w toku wykonywania umowy, zależy wszystko.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP