PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wydajemy miliardy na drogi i kolej. Czy się zwrócą?

Autor: wnp.pl (TE)
18-05-2014 10:14
Wydajemy miliardy na drogi i kolej. Czy się zwrócą?
Fot. Studio PTWP

W Polsce więcej uwagi przywiązuje się obecnie do tego, aby wykorzystać jak największą sumę dostępnych środków na inwestycje infrastrukturalne. Coraz częściej pojawiają się jednak pytania o to, czy w przyszłości poradzimy sobie z utrzymaniem kosztownej infrastruktury, a także o to, czy przyniesie ona korzyść gospodarce.

O inwestycjach w infrastrukturę mówiono podczas debaty "Rozwój infrastruktury w nowej perspektywie finansowej UE", która odbyła się w ramach szóstego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Jakub Karnowski, prezes PKP, podkreślił, że przed wejściem Polski do UE na utrzymanie linii kolejowych trafiało nie więcej niż połowę środków potrzebnych, aby zatrzymać degradację infrastruktury.

Mimo początkowych problemów, modernizacja szlaków kolejowych nabiera tempa i - jak zaznaczył - Karnowski, polska kolej realizuje swój "plan Marshala". Podkreślił też, że w latach 2004-2013 na kolej wydano pięć razy mniej pieniędzy niż na drogi.

- W 2013 r. PKP PLK wydały na inwestycje rekordową kwotę 5 mld zł. W 2014 r. będzie to 8 mld zł. Prowadzone prace to utrudnienia dla przewoźników oraz pasażerów i ten rok będzie pod tym względem najtrudniejszy. Musimy jednak przetrzymać ten okres, aby później odczuć poprawę - powiedział Karnowski.

Jak wyliczył Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK, w 2014 r. zaplanowano 6,5 tys. zamknięć odcinków torów, w tym 650 całodobowych.

W latach 2012-13 wyremontowano 2,2 tys. torów, prawie 1,3 tys. rozjazdów i ponad 500 przejazdów kolejowych. Plan na kolejne dwa lata zakłada modernizację 1,8 tys. km torów, blisko 2,7 tys. rozjazdów i 1,2 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.

Paszkiewicz przypomniał, że program inwestycyjny na kolei wystartował znacznie później niż w innych sektorach, czego powodem było słabe przygotowanie projektów do realizacji, a następnie problemy dotyczące współpracy z wykonawcami.

Prezes PKP PLK wskazał, że w przyszłości utrzymanie modernizowanej infrastruktury będzie bardzo kosztowne. Z drugiej strony UE naciska na obniżanie stawek dostępu do linii kolejowych. Dlatego już teraz potrzebne jest zaplanowanie rozwiązań dotyczących utrzymania sieci kolejowej, aby nie zaprzepaścić wysiłku wkładanego obecnie w modernizację i rewitalizację.

Adrian Furgalski, członek zarządu Zespół Doradców Gospodarczych TOR, stwierdził, że wejście Polski do UE to najlepsze, co mogło spotkać naszą infrastrukturę. Sami nigdy nie zgromadzilibyśmy takich pieniędzy jej budowę i modernizację.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 926 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP