W Chełmie na 23 hektarach zagraniczny deweloper chce wybudować od podstaw miasteczko dla kilku tysięcy ludzi. Z niewielkim rynkiem, ratuszem i kościołem w centrum. Byłby to największy projekt urbanistyczny w Krakowie od czasu budowy Nowej Huty.
Oprócz mieszkań w Majątku Chełm mają powstać: przedszkole i szkoła, ośrodek zdrowia, poczta, w centrum niewielki rynek z ratuszem, a nawet kościół. Będą też: pięciogwiazdkowy hotel, centrum konferencyjne, a także sklepy (zobacz plan nowego miasta). - Osiedla z budynkami o wysokości nieprzekraczającej trzech i pół kondygnacji zostaną wpisane w tereny zielone, park. Będą oczywiście również ścieżki rowerowe. Chcemy, aby w ten sposób powstała atrakcyjna przestrzeń, z której korzystać będą nie tylko mieszkańcy Majątku Chełm, ale też okolicy - przekonuje Mędrzycka.
Zdaniem prof. Marka Szczepańskiego, socjologa miasta, dyrektora Instytutu Socjologii Uniwersytetu Śląskiego, miasteczka to idealne miejsce do życia. - Zainteresowanie otwartymi osiedlami to znak, że się cywilizujemy. Człowiek nie jest istotą stworzoną do życia w olbrzymich drapaczach chmur. Idealne miejsce do życia to właśnie miasteczka, gdzie liczba mieszkańców nie powinna przekraczać 5 tys. Taka liczba jest w stanie stworzyć prawdziwą wspólnotę - twierdzi prof. Szczepański.
Ideę projektu popiera radny PO Grzegorz Stawowy, przewodniczący komisji planowania przestrzennego RMK. - Mamy do czynienia z projektem kompleksowym, co z urbanistycznego punktu widzenia jest dla miasta bardzo dobre. Teraz jednak przed inwestorem znacznie bardziej odpowiedzialne zadanie. Chodzi o kwestie związane z projektem modernizacji infrastruktury komunikacyjnej oraz budową nowej sieci wodno-kanalizacyjnej - zaznacza radny.
Pomimo zapewnień inwestora nastroje władz dzielnicy Zwierzyniec (VII) są ambiwalentne. Obawy radnych budzi przede wszystkim brak odpowiedniej infrastruktury drogowej, która byłaby w stanie rozładować ruch w obrębie planowanej inwestycji. - Nie będziemy stawać na barykadach, ale uważnie przyglądamy się projektowi. Jeżeli ma to być miasteczko, w którym docelowo zamieszka kilka tysięcy ludzi, to sytuacja robi się skomplikowana. Trzeba pamiętać, że w całej dzielnicy VII mieszka 21 tys. osób, które już narzekają na problemy komunikacyjne. Jeżeli doliczyć do tego jeszcze ludność, która zamieszkałaby na planowanym osiedlu, to nie wyobrażam sobie, co będzie się działo np. na ul. Królowej Jadwigi, która już dziś pęka w szwach - jasno stawia sprawę Andrzej Hawranek, przewodniczący "Siódemki".
Zgodę na powstanie miasteczka radni uzależniają więc od budowy nowej infrastruktury drogowej. - Kluczowym elementem dla przyszłości tego projektu będzie Trasa Balicka. Problem w tym, że jest ona nadal zaledwie w sferze planów - zauważa Krzysztof Jakubowski, radny dzielnicy Zwierzyniec.
Inwestor przekonuje, że alternatywnym rozwiązaniem - do czasu powstania trasy - może być wykorzystanie kolejki do Balic.
- Modernizacja istniejącej trakcji, budowa stacji w Chełmie i uruchomienie regularnych połączeń z Dworcem Głównym pozwoliłoby zapewnić mieszkańcom łatwy dojazd do centrum bez potrzeby użycia samochodu - zdradza Mędrzycka.
Poza problemami komunikacyjnymi władze miasta podkreślają również potrzebę uaktualnienia miejskich dokumentów planistycznych. Inwestycji nie uwzględniają bowiem ani obowiązujące studium, ani opracowywane dla tego obszaru plany miejscowe. - Aby mogło dojść do realizacji projektu, trzeba wprowadzić odpowiednie zmiany w tych dokumentach. Jesteśmy w stanie to zrobić, wychodząc w ten sposób naprzeciw zamierzeniom inwestora. W zamian oczekujemy jednak gwarancji, że inwestor włączy się w realizację układu komunikacyjnego i że projekt zostanie zrealizowany w całości, a nie ograniczy się tylko do budowy osiedla czy hotelu - zapowiada Kazimierz Bujakowski, zastępca prezydenta miasta ds. rozwoju przestrzennego miasta.
Grupa Inwestycyjna "Tiltan" jest międzynarodowym holdingiem inwestycyjnym z ponad 20-letnim doświadczeniem w Europie, Stanach Zjednoczonych i Izraelu. W Polsce działa od 2004 roku, realizując projekty deweloperskie w Warszawie, Krakowie i Łodzi. Firma jest m.in. współrealizatorem budowy osiedla apartamentowców na Żoliborzu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wybudują nowe miasto w Krakowie