Do połowy tego roku powinien być rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę pierwszego z dwóch planowanych odcinków Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) w Gliwicach. Do przetargu zgłosiło się 14 oferentów. Przetarg prowadzi koordynująca proces powstawania trasy spółka DTŚ SA.
Przetarg na pierwszy odcinek trasy w Gliwicach - nazywany roboczo odcinkiem G1 - ogłoszono w marcu. W ubiegłym tygodniu otwarto 14 ofert. Najniższą cenę zaproponowała firma Skanska (244,6 mln zł brutto). Najdroższa oferta konsorcjum firm MSF Engenharia i MSF Polska opiewała na 341,7 mln zł brutto. Wycena inwestorska to ok. 305 mln zł.
Rozstrzygnięcie przetargu - o ile nie wpłyną odwołania - przewidziane jest na koniec czerwca. Wcześniej - ze względu na współfinansowanie z UE - wymagana jest kontrola Urzędu Zamówień Publicznych. Przy sprawnym przeprowadzeniu procedur prace budowlane mogłyby ruszyć w drugiej połowie roku. Przyjęty termin realizacji robót wynosi 25 miesięcy.
Odcinek nazwany roboczo G1 (2,8 km) pobiegnie od granicy Gliwic z Zabrzem do gliwickiej ul. Kujawskiej. Budowa tej części "średnicówki" będzie miała istotne znaczenie dla układu komunikacyjnego Górnego Śląska, znajdzie się tam bowiem połączenie trasy z autostradą A1 i pośrednio - przez pobliski węzeł "Gliwice Sośnica" - z autostradą A4.
Równolegle trwają procedury związane z uzyskaniem zgody na budowę kolejnego gliwickiego odcinka, który ma biec przez ścisłe centrum miasta. Odcinek G2 będzie miał ok. 5,6 km i połączy ul. Kujawską z węzłem drogi krajowej nr 88 oraz ul. Portowej. Jego koszt oszacowano na 768 mln zł. Odcinek ten został dodatkowo podzielony na fragmenty - od ul. Kujawskiej do ul. Baildona oraz od ul. Baildona do DK-88 - ze względu na oddzielny bieg procedur związanych z pozwoleniami. Przetarg na odcinek G2 ma - zgodnie z planami - zostać ogłoszony w połowie roku.
Cała "średnicówka" w Gliwicach ma być bezkolizyjna. Od granicy Zabrza do węzła z A1 zaprojektowano ją jako drogę dwujezdniową (trzypasmową z pasem awaryjnym) - jak niemal cały istniejący odcinek Katowice-Zabrze.
Od węzła autostradowego do węzła z ul. Kujawską ma powstać dwujezdniowa droga trzypasmowa, od węzła z ul. Kujawską do ul. Królewskiej Tamy - dwujezdniowa droga dwupasmowa, a od Królewskiej Tamy do DK-88 - jednojezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. W ścisłym centrum Gliwic trasa pobiegnie w ok. 500-metrowym tunelu. Cały odcinek G2 ma być gotowy na początku 2015 r.
W połowie marca otwarto też oferty w przetargu na wykonawcę brakującego dotąd fragmentu Drogowej Trasy Średnicowej w granicach Zabrza. Również tam wpłynęło 14 ofert. Najtańszą z nich - na niespełna 184,2 mln zł - złożyło konsorcjum firm Eurovia Polska i Przedsiębiorstwa Remontów Ulic i Mostów z Gliwic. Najdroższa opiewała na 245,6 mln zł.
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zamówienie ok. 170 mln zł brutto. Ponieważ jednak zabrzańska inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach podprojektu ujmującego też gliwicki odcinek G1, ocena zabrzańskiego przetargu zależy też od efektów pierwszego przetargu gliwickiego.
Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ mają być finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wybór wykonawcy fragmentu DTŚ w Gliwicach - w poł. roku