XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wschodnia Polska chce zasypania infrastrukturalnej przepaści

Wschodnia Polska chce zasypania infrastrukturalnej przepaści
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Chociaż jest to coraz mniej widoczne, to jednak po gęstości sieci drogowej, a zwłaszcza kolejowej, wciąż można doszukiwać się granic z czasów Polski pod zaborami. W nadchodzących latach Polska Wschodnia powinna jednak dokonać kolejnego infrastrukturalnego skoku. To jeden z tematów III Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku.

- Nie możemy mówić o nowoczesnej Polsce, bez dobrze rozwiniętej sieci dróg. Większa dostępność transportowa to jeden z niezbędnych warunków rozwoju polskich regionów - powiedział w minionym tygodniu wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Słowa te padły przy okazji podpisania umów na dofinansowanie następnych inwestycji drogowych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Zobacz więcej: Ponad 826 mln zł na budowę dróg we wschodniej Polsce. Podpisano umowy

- Chcemy też wreszcie odejść od klątwy zaborów, tj. niejednorodnego rozwoju infrastruktury transportowej w kraju. Planujemy dokończyć budowę arterii, czyli dróg szybkiego ruchu w Polsce Wschodniej, także w układzie południkowym (północ-południe). Chcemy też tchnąć życie w projekt Via Carpatia - podkreślił wiceminister Morawiecki.

Pożegnanie z „Polską B”

Zapowiedź tego, że obecny rząd będzie chciał mocno akcentować walkę z podziałem Polski na „A” i „B”, padła już podczas expose Beaty Szydło. Podkreśliła ona wówczas, że „państwo ma stymulować równomierny rozwój całego kraju, a nie tylko największych metropolii”.

Trudno natomiast o bardziej skuteczne i jednocześnie efektowne narzędzie przeprowadzania zmian jak duże inwestycje infrastrukturalne. Program inwestycji drogowych i kolejowych na nową perspektywę unijnego budżetu został nakreślony przez poprzedni rząd.

Natomiast od działań obecnej władzy będzie w dużej mierze zależało to, czy na przeszkodzie inwestycjom drogowym nie staną ograniczone finanse, a projektom kolejowym uciekający czas na wdrożenie zaplanowanych zadań.

Drogowy szkielet

W najbliższych latach powinny zostać dokończone m.in. kluczowe drogi ekspresowe, które połączą wschodnie regiony z Warszawą, czyli S7, S8, S17 oraz S61.

Powtarzana jak mantra - zarówno przez rząd, jak i samorządy Polski Wschodniej - jest potrzeba budowy szlaku Via Carpatia, czyli przede wszystkim drogi ekspresowej S19.

Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego łączącego kraje północy z południem Europy. Ma on integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji.

Państwa zaangażowane w ideę szlaku lobbują za wpisaniem Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu przy kolejnej aktualizacji sieci, aby pozyskać środki europejskie dla inwestycji. Do współpracy ws. szlaku przystąpiły też Ukraina i Turcja.

Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg S61, DK8 i S19, które biegną m.in. przez Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek.

Via Carpatia w Polsce w większości została włączona do sieci kompleksowej transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T. Odcinek Lublin - Rzeszów, ze względu na wysoki poziom ruchu, został zakwalifikowany do drogowej sieci bazowej TEN-T.

Kolejowe priorytety

Odnowie ma zostać poddana również sieć kolejowa w Polsce Wschodniej. Wśród głównych projektów znajdują się m.in. warta 3,5 mld zł modernizacja trasy z Lublina do Warszawy, czy modernizacja i elektryfikacja linii z Lublina do Stalowej Woli za ok. 350 mln zł.

Ponadto kolejarze powinni zakończyć sztandarowy projekt modernizacji linii E75 Rail Baltica, która ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego.

Trasa ta stanowi część europejskiego korytarza transportowego i jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

Rail Baltica jest elementem przedsięwzięcia w korytarzu Morze Północne - Morze Bałtyckie, zakładającym utworzenie jednolitego połączenia kolejowego, łączącego Warszawę - przez Kowno i Rygę - z Tallinnem.

Inwestycje infrastrukturalne z pewnością będą w nadchodących latach jednym z motorów rozwoju dla województw Polski Wschodniej.

Pamiętajmy, że również samorządy są poważnym inwestorem w sektorze budownictwa drogowego i będą chciały wykorzystać nowy budżet UE do modernizacji i rozbudowy posiadanej sieci drogowej.

Wschodni Kongres Gospodarczy

Infrastrukturalne potrzeby i wyzwania będą tematem panelu dyskusyjnego „Do Polski Wschodniej nam po drodze”, który zaplanowano w ramach trzeciej edycji Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku (22-23 września 2016 r.)

Zobacz więcej: http://www.wschodnikongres.eu/pl/
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wschodnia Polska chce zasypania infrastrukturalnej przepaści

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!