Wrocław wybuduje metro?

Wrocław wybuduje metro?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Równolegle z ogólnokrajowym referendum 6 września we Wrocławiu odbędzie się referendum dot. spraw miejskich. W środę zorganizowano z udziałem ekspertów debatę na tematy z nim związane. Ich zdaniem to kwestie kluczowe dla rozwoju miasta i przyszłości pokoleń.

Wrocławianie odpowiedzą na cztery pytania: czy jesteś za ochroną historycznego centrum Wrocławia poprzez stopniowe ograniczanie ruchu samochodowego w centrum, czyli na obszarze tzw. Parku Kulturowego "Stare Miasto"; czy jesteś za tym, aby w przyszłości we Wrocławiu powstało metro; czy jesteś za tym, aby w przyszłości Wrocław ubiegał się o organizację imprez kulturalnych i sportowych o znaczeniu międzynarodowym, takich jak Europejska Stolica Kultury 2016 i The World Games 2017?

Trzy pierwsze pytania zaproponował magistrat, czwarte zasugerowali sami mieszkańcy, którzy mogli zgłaszać jego temat. Najwięcej wrocławian chce odpowiedzi na pytanie: czy jesteś za zwiększeniem nakładów na rewitalizację kamienic oraz wnętrz międzyblokowych i podwórek?

Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz przyznał, że zmiany cywilizacyjne i społeczne sprawiają, że coraz więcej osób chce współuczestniczyć w decydowaniu o rozwoju miasta i swego otoczenia, dlatego uszanuje decyzję większości wrocławian - bez względu na frekwencję.

"Odnosimy się do bieżących spraw dotyczących wyglądu miasta, ale też kwestii przyszłości, rozwoju Wrocławia dla przyszłych pokoleń. Najbardziej kontrowersyjne jest pytanie o metro, tym bardziej właśnie zależy nam, by wypowiedzieli się mieszkańcy" - mówił Dutkiewicz.

Prorektor Politechniki Wrocławskiej prof. Cezary Mandryas powiedział, że metro będzie Wrocławiowi potrzebne i nie "powinniśmy następnemu pokoleniu uniemożliwiać jego zbudowania niższymi nakładami".

"To proces długotrwały, dlatego trzeba już teraz rozpocząć badania geologiczne i podjąć decyzje o zmianach planu zagospodarowania przestrzennego, by takie metro nie było drogie, gdy zacznie się je budować za 15-30 lat" - powiedział naukowiec.

Podobnego zdania był szef wrocławskiego oddziału PAN prof. Andrzej Żelaźniewicz. Zwrócił on uwagę, że wrocławskie metro mogłoby być "częścią szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego, który w znacznym stopniu mógłby się odbywać nad ziemią".

"Trzeba to jednak zaplanować, wykupić grunty, wykonać restrukturyzację systemu komunikacyjnego w całym mieście. To nie musi być takie metro jak w Moskwie, gdzie przebiega ono głęboko pod ziemią" - dodał szef PAN.

Sceptyczny wobec planów budowy był specjalista od transportu dr Maciej Kruszyna, ponieważ uważa metro za zbyt drogie i zbędne przedsięwzięcie. "Wrocławian jest coraz mniej, obecnie niewiele ponad pół miliona. Mieszkamy i pracujemy w coraz większym rozproszeniu, np. w domach. Metro nie jest i nie będzie nam potrzebne, ludzie potrzebują zindywidualizowanego transportu" - argumentował Kruszyna.

Zdaniem przedsiębiorcy i szefa stowarzyszenia Nasz Rynek Andrzeja Dobka błędna jest polityka samorządu ograniczająca ruch kołowy w ścisłym centrum Wrocławia, która doprowadza do wycofywania się z tej części miasta biznesu.

"Biznes i handel ucieka z centrum, a klienci wybierają galerie handlowe. Można spowalniać i utrudniać ruch kołowy, ale całkowite wyłączenie doprowadzi do wymarcia. Tak już się stało z ulicami Świdnicką i Szewską" - mówił Dobek.

Architekt Zbigniew Maćków podkreślił, że choć nie powinno być w kwestii rozwiązań architektoniczno-komunikacyjnych dogmatów, to jednak potrzebny jest kompromis właśnie ze względu na rozwój biznesowy i gastronomię. "Dobrym przykładem jest Barcelona, gdzie na ramblach też dominuje ruch pieszy, ale pojazdy również mają tam dostęp" - dodał architekt.

Eksperci byli zgodni, że duże imprezy typu piłkarskie Euro czy World Games 2017 to imprezy, które nakręcają inwestycyjną koniunkturę, generują zyski i są atrakcyjne również dla mieszkańców.

Wioślarski wicemistrz olimpijski z Pekinu Paweł Rańda podkreślił, że zbudowane obiekty sportowe nie tylko służą mieszkańcom, ale motywują ich do uczestnictwa w sporcie i rekreacji.

"W Londynie po igrzyskach aż o 43 proc. zwiększyło się członkostwo w klubach sportowych, a 12 proc. więcej seniorów zaczęło uczestniczyć w rekreacji. To są wymierne korzyści takich wydarzeń i inwestycji z nimi związanych" - dodał sportowiec.

Samorząd miasta wyda w 2015 r. z własnego budżetu około 16 mln na rewitalizację kamienic i podwórek, a w ciągu pięciu lat chce tę kwotę zwiększyć do 30 mln zł. W poprzednich latach realizował projekt "Sto kamienic rocznie", na który z funduszy unijnych i z budżetu wydano ponad 100 mln zł. Wyremontowano kompleksowo osiedle Nadodrze, a obecnie podobna inwestycja trwa na Przedmieściu Oławskim.

Marek Karabon z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia ocenił, że to zaledwie 10 proc. potrzeb. "Trzeba było raczej zapytać mieszkańców: czy chcecie rewitalizacji, na którą damy tylko 10 proc. Ten proces może potrwać kilkaset lat, jeśli nakłady nie będą odpowiednie" - dodał.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wrocław wybuduje metro?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!