Grupa ZUE, PLK, Track Tec, Budimex czy Strabag wezmą udział w tworzeniu programu nauczania dla studentów Politechniki Krakowskiej. Uczelnia zdecydowała, że program na specjalności Drogi Kolejowe musi zostać dostosowany do aktualnych potrzeb rynku.
- Wraz ze wzrostem inwestycji na kolei wzrosło zainteresowanie młodych ludzi tego typu kierunkami studiów.
- Politechnika Krakowska chce jak najlepiej wykorzystać ten trend. Wraz z przedstawicielami firm z branży kolejowej rozpoczyna nietypowy projekt.
- Razem z nimi dostosuje program nauczania na specjalności Drogi Kolejowe na Wydziale Inżynierii Lądowej do aktualnych potrzeb rynku.
Do tej pory deklarację udziału w projekcie złożyło siedem firm z branży kolejowej. To Grupa ZUE, Polskie Linie Kolejowe, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie, Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe "Bieżanów", Track Tec, Budimex oraz Strabag. Firmy ufundowały 26 stypendiów dla studentów drugiego i trzeciego semestru studiów II stopnia na specjalności Drogi Kolejowe. Fundatorzy wypłacą każdemu ze stypendystów 1 000 zł miesięcznie, zaoferują staże i praktyki w firmach, a także pracę po zakończeniu kształcenia.
- Mamy nadzieję, że wzajemna współpraca przyczyni się do wzrostu liczby specjalistów z dziedziny kolejowej, szynowej. To bardzo ważne, aby na rynku ich nie brakowało - przyznaje Marcin Wiśniewski, Wiceprezes Zarządu ZUE.
Jak przypomina dr hab. inż. Andrzej Szarata, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, do tej pory wiele uczelni całkiem ograniczyło tematykę kolejową w programach studiów, co wywołało lukę pokoleniową w specjalistycznych kadrach dla branży kolejowej.
Studenci kształceni będą przez dydaktyków Politechniki Krakowskiej oraz praktyków z firm zgodnie z przygotowanym wspólnie programem studiów. W planach są m.in. specjalistyczne wykłady i ćwiczenia związane z budownictwem kolejowym (np. w zakresie mostów kolejowych, konstrukcji sprężonych w kolejnictwie, kolejowych budowlach ziemnych, zagadnień wibroakustyki torowisk kolejowych i tramwajowych, nawierzchni torowisk tramwajowych, zarządzanie inwestycjami kolejowymi).
Dodatkowo wiedzę i doświadczenie studenci będą zdobywać będą podczas wyjazdów tematycznych, szkoleń prowadzonych przez specjalistów z Małopolskiej Izby Inżynierów Budownictwa czy konferencji naukowych i branżowych. W ramach kół naukowych i podczas pisania prac magisterskich będą rozwiązywać rzeczywiste problemy badawczo-techniczne wskazane przez firmy. Nie zabraknie staży u przyszłych pracodawców.
Czytaj więcej: Pójście do zawodówki nie będzie obciachem. Rząd chce wzrostu prestiżu szkół zawodowych
- Dzięki takiemu pakietowi działań przygotujemy do pracy fachowców z dokładnie takim profilem wiedzy i umiejętności, jakiego potrzebuje pracodawca. Kraków może stać się kuźnią kadr dla całej branży kolejowej - mówi dr Szarata.
Warto przypomnieć, że trzy lata temu swoją szansę w rynku kolejowym dostrzegła również Politechnika Śląska. Uczelnia utworzyła Katedrę Transportu Kolejowego. Jej absolwenci są przygotowywani do pracy inżynierskiej w przedsiębiorstwach projektujących i produkujących pojazdy szynowe, produkujących urządzenia sterowania ruchem kolejowym czy systemy informacji pasażerskiej, zakładach obsługowo-naprawczych, firmach przewozowych, jednostkach związanych z logistyką i spedycją w transporcie kolejowym. Pracę znajdą także w firmach zajmujących się projektowaniem, budową i utrzymaniem infrastruktury kolejowej, oraz u zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych.
KOMENTARZE (0)