Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wojna cenowa może wrócić do kolejowych przetargów

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
19-02-2011 08:46
Wojna cenowa może wrócić do kolejowych przetargów
W najbliższych latach na rynku budownictwa kolejowego spokojnie będą mogły czuć się te firmy, które w ubiegłym roku - relatywnie obfitym w stosunku do ubiegłych lat pod względem rozstrzyganych przetargów - zdołały zapełnić swoje portfele zleceń na następne trzy lata - mówi Lucjan Noras, były prezes Feroco, należącej do Zbigniewa Jakubasa spółki budownictwa kolejowego.

Pojawiają się sygnały, że 2011 może być rokiem bez dużych przetargów kolejowych. Niepokój budzi też to, że wciąż nie podpisano niektórych umów na inwestycje, których wykonawców wyłoniono jesienią ubiegłego roku. Taka sytuacja może spowodować powrót do wojny cenowej w kolejowych przetargach - powiedział wnp.pl Lucjan Noras, były prezes Feroco, należącej do Zbigniewa Jakubasa spółki budownictwa kolejowego.

Zdaniem Norasa, w najbliższych latach na rynku budownictwa spokojnie będą mogły czuć się te firmy, które w ubiegłym roku - relatywnie obfitym w stosunku do ubiegłych lat pod względem rozstrzyganych przetargów - zdołały zapełnić swoje portfele zleceń na następne trzy lata. Wśród nich znajdują się m.in. PKP Energetyka, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, Trakcja Polska i Feroco.
- Te firmy powinny spokojnie pracować na niewielkich rentownościach. Mogą się jednak nastawiać na podniesienie poziomu zysku, gdyż przy potencjalnym braku nowych zleceń na rynku, łatwiej będzie im pozyskać podwykonawców. Tańsze koszty podwykonawstwa mogą również zbilansować rosnące ceny materiałów - ocenił Noras.

- Pojawiają się sygnały, że 2011 może być rokiem bez dużych przetargów kolejowych. Niepokój budzi też to, że ze PKP Polskie Linie Kolejowe,ze względów proceduralnych czy braku pieniędzy na wkład własny, wciąż nie podpisały niektórych umów na inwestycje, których wykonawców wyłoniono jesienią ubiegłego roku. Chodzi m.in. o kontrakty na linii E65 z Warszawy do Gdyni, która miała być gotowa na Euro 2012. Taka sytuacja może spowodować powrót do wojny cenowej w kolejowych przetargach - podkreślił Noras.

Dodał, że jest sceptycznie nastawiony do powodzenia prywatyzacji należącego do PKP Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury. Wśród podmiotów zainteresowanych PNI znalazły się Budimex, Alpine Bau, Polimex-Mostostal, PBG oraz fundusz MCI Private Ventures. Zakończenie tej prywatyzacji planowane jest w pierwszym kwartale 2011 r.

- Właściciel może być zaskoczony wycenami, które otrzyma od inwestorów. Myślę, że będą one tak daleko odbiegały od oczekiwań, że nie będzie zgody na tą prywatyzację. Jestem sceptycznie nastawiony do prywatyzacji spółek z grupy PKP również z tego powodu, że zapowiadane w ciągu ostatnich dwóch miesięcy zmiany personalne na kolei nie osiągnęły zakładanej skali. Dlatego nie wiadomo jak będą wyglądać kwestie związane z prywatyzacją spółek nalężących do PKP - wyjaśnił Noras.

W jego opinii, trudno wierzyć zapowiedzi powrotu do przesuwanych obecnie na przyszłość inwestycji kolejowych wraz z nowym budżetem unijnym na lata 2014-2020.

- Jeżeli nie wykorzystaliśmy dobrze obecnych środków z UE - a plany były bardzo ambitne - powinno to wzbudzić co najmniej poważną refleksję u unijnych decydentów przy konstruowaniu kolejnego budżetu. Pytaniem jest również to, czy Polska będzie występowała o fundusze na takie inwestycje, gdyż PKP Polskie Linie Kolejowe nie posiadają zbyt dużej puli projektów przygotowanych do realizacji - zaznaczył Noras.

- W dyskusjach dotyczących inwestycji kolejowych istnieje duża doza niepewności i zazwyczaj zakładane są negatywne scenariusze. Jednak odpowiedzialne za nie instytucje i osoby nie przekonują nas swoim postępowaniem, że może być inaczej - podsumował.

Tomasz Elżbieciak
W najbliższych latach na rynku budownictwa kolejowego spokojnie będą mogły czuć się te firmy, które w ubiegłym roku - relatywnie obfitym w stosunku do ubiegłych lat pod względem rozstrzyganych przetargów - zdołały zapełnić swoje portfele zleceń na następne trzy lata - mówi Lucjan Noras, były prezes Feroco, należącej do Zbigniewa Jakubasa spółki budownictwa kolejowego.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP