Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni drogowych a bezpieczeństwo ruchu samochodowego

Autor: Marta Wasilewska, Władysław Gardziejczyk
24-10-2015 15:50
Właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni drogowych a bezpieczeństwo ruchu samochodowego
Fot. Fotolia

Istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu, z punktu widzenia nawierzchni drogowej, odgrywają jej właściwości przeciwpoślizgowe, umożliwiające nie tylko poruszanie się pojazdu, ale w dużym stopniu determinujące utrzymanie trajektorii jazdy i przyczyniające się do skrócenia drogi hamowania. Są one definiowane jako zdolność do wytworzenia siły tarcia między nawierzchnią, a kołami pojazdów w warunkach wzajemnego poślizgu.

Straty materialne, jakie ponosi społeczeństwo z tytułu wypadków drogowych, były jedną z podstaw do rozpoczęcia badań nad wpływem właściwości przeciwpoślizgowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji już w latach 60 XX wieku realizowano projekty badawcze, które miały na celu określenie wymagań wobec właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych. W ramach pracy badawczej, realizowanej pod kierunkiem Rizenberga, analizowano wpływ właściwości przeciwpoślizgowych na wypadki na mokrych nawierzchniach w odniesieniu do przekroju poprzecznego i podłużnego drogi oraz obciążenia ruchem samochodowym na drogach w stanie Kentucky. Wykazano, że istnieje krytyczna wartość współczynnika tarcia po przekroczeniu, której wypadkowość na mokrych nawierzchniach istotnie wzrasta (rys. 1). W oparciu o wyniki badań sformułowano wnioski, które były podstawą do określenia kryteriów wobec właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych. Podobne wyniki uzyskano także w innych krajach.
Studia nad wypadkowością prowadzone w Wielkiej Brytanii w latach 70 XX wieku wykazały, że poprawa właściwości przeciwpoślizgowych poprzez uszorstnienie, zmniejsza ilość wypadków, jak również przyczynia się do złagodzenia ich skutków. Dowodem na to jest rejestracja wypadków 2 lata przed i po zabiegach uszorstniających nawierzchnie na autostradzie M-4. Stwierdzono zmniejszenie o 20% wypadków na suchych nawierzchniach i o 63% na nawierzchniach mokrych.

Należy zaznaczyć, że ścisłe określenie związku między wypadkiem na skutek poślizgu a właściwościami przeciwpoślizgowymi nawierzchni jest bardzo trudne. W ramach programów badawczych powstało kilka modeli matematycznych, które różnią się zmiennymi determinującymi parametry charakteryzujące wypadkowość. W latach 90. XX wieku w Wielkiej Brytanii Lea i Hosking ustalili zależność pomiędzy liczbą indywidualnych obrażeń w wypadku, a zmiennymi dotyczącym współczynnika tarcia poprzecznego ilości wypadków na mokrych nawierzchniach:
∆PIA = SSRB (11e-2,4 (SFC/SFCmin) - 1) ANNACC/100 (1)
gdzie:
∆PIA - liczba indywidualnych obrażeń w wypadku;
ANNACC - roczna ilość wypadków drogowych na mokrych nawierzchniach;
SFC - współczynnik tarcia poprzecznego;
SFCmin - minimalna wartość współczynnika tarcia poprzecznego;
SFCs = SFC50 (400 - (2 - min (TD, 2))
(max (50, S) - 50)) / 400 (2)

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP