XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wkrótce przetarg na projekt DTŚ Katowice-Jaworzno

Wkrótce przetarg na projekt DTŚ Katowice-Jaworzno
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu kilku dni ogłoszony ma zostać przetarg na projekt budowlany wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej z Katowic do Jaworzna. Jego pełna dokumentacja powinna być gotowa w połowie 2017 r., wtedy będzie można starać się o zgodę na budowę.

Wschodni odcinek DTŚ między Katowicami a Jaworznem przewidziano do finansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, którego środki będą rozdzielane w procedurze konkursowej. Według wcześniejszych założeń, połączenie kończące się węzłem z trasą S1 w sosnowieckiej dzielnicy Jęzor (jedno z dwóch obecnie planowanych) miałoby kosztować ok. 300 mln zł.

Byłaby to realizacja części planów związanych z przedłużeniem Drogowej Trasy Średnicowej (łączącej obecnie Gliwice, Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów i Katowice) w kierunku wschodnim. Zgodnie z porozumieniem Mysłowic, Sosnowca i Jaworzna z 2013 r. samorząd tego ostatniego miasta koordynuje przygotowania do budowy dwóch odnóg "średnicówki" na ich terenie.

Nieco szybciej idą dotąd prace nad południową odnogą - w stronę granic Jaworzna. Jeszcze w styczniu br. władze tego miasta zapowiadały, że przetarg na jej projekt budowlany mógłby ruszyć w lutym. W środę Tomasz Tosza z jaworznickiego magistratu przekazał PAP, że wniosek ws. ogłoszenia przetargu jest już w tamtejszym biurze zamówień publicznych i potrzeba na to jeszcze kilku dni.

"Potrzebowaliśmy porozumienia z Katowicami. Zawarliśmy je" - przypomniał Tosza wskazując na porozumienie ws. wspólnego wykonania decyzji środowiskowej dotyczącej realizacji wschodniego odcinka DTŚ, w ramach którego Mysłowice, Sosnowiec i Jaworzno będą współpracowały z Katowicami.

Katowice w kontekście obecnych środków unijnych, które mają pomóc budowę DTŚ na wschód, są zainteresowane przebudową i rozbudową obecnego końcowego odcinka trasy w rejonie węzłów z katowickimi ul. Dudy Gracza i Murckowską. Potem "średnicówka" ma pobiec istniejącą dwujezdniową, dwupasmową, bezkolizyjną ul. Bagienną (droga krajowa nr 79) do węzła z ul. Lwowską w katowickiej dzielnicy Szopienice.

Dalej należy zbudować połączenie do planowanego węzła Janów w Mysłowicach, w rejonie którego zaczynają się odcinki projektowane przez trzy współpracujące miasta. W piątek ich przedstawiciele mają rozmawiać o projekcie tego połączenia z urzędem marszałkowskim, który koordynuje regionalne środki unijne oraz był inwestorem części istniejących odcinków trasy.

W dotychczasowych przygotowaniach do budowy południowej odnogi wschodniego odcinka DTŚ powstały m.in. studium transportowe i dokumentacja środowiskowa. Tzw. obszarowe studium transportowe wykazało m.in., że nowa droga jest potrzebna ze względu na układ drogowy w Mysłowicach, przez których centrum codziennie przetacza się kilkanaście tys. samochodów.

Odcinek ten powiedzie od mysłowickiego węzła Janów w kierunku tamtejszej ul. Obrzeżnej Zachodniej, a potem wzdłuż linii kolejowej w stronę ul. Oświęcimskiej i istniejącego węzła Jęzor przy trasie S1. W jego rejonie powstanie m.in. jeszcze jedno rondo - z niewielkim tunelem dla kierunku od Warszawy w stronę Katowic. Zgodnie z analizami trasa od Obrzeżnej Zachodniej do węzła Jęzor ma być jak inne odcinki bezkolizyjna; przy czym wystarczy, aby była jednojezdniowa.

Odnoga północna, przez Sosnowiec, miałaby być finansowana w ramach Kontraktu Terytorialnego. Wiodąc od węzła Janów przez południowe dzielnice Sosnowca kończyłaby się innym węzłem z trasą S1 - nieco dalej na północ, na wysokości sosnowieckiego osiedla Bór.

Obecnie kończą się odbiory ostatniego budowanego w ostatnich latach zachodniego odcinka DTŚ - w śródmieściu Gliwic. Po jego planowanym na noc z 20 na 21 marca otwarciu "średnicówka" połączy drogę nr 88 w Gliwicach przez m.in. węzeł z autostradą A1 między Gliwicami i Zabrzem, centra albo okolice centrów kilku śląskich miast, z węzłem dróg nr 79 i S86 w Katowicach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wkrótce przetarg na projekt DTŚ Katowice-Jaworzno

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!