XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wkrótce prezentacja projektu podziemnego dworca w Łodzi

Wkrótce prezentacja projektu podziemnego dworca w Łodzi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP PLK ma ogłosić w poniedziałek wyniki postępowania przetargowego na inżyniera kontraktu przebudowy dworca kolejowego Łódź Fabryczna, a za tydzień ma zostać zaprezentowana koncepcja architektoniczna i technologiczna projektu.

Jak poinformowała w środę w Łodzi dyrektor ds. projektów unijnych PKP PLK Alina Giedryś, w postępowaniu przetargowym na inżyniera kontraktu wzięły udział firmy i konsorcja z całej Europy. Nie chciała podać nazwy firmy, którą PKP PLK rekomenduje jako zwycięzcę postępowania.

"Firmę, która będzie inżynierem kontraktu, poznamy - jeśli nie będzie odwołań - w przyszłym tygodniu. Jeżeli będą odwołania, to za kilka tygodni" - powiedziała na spotkaniu z dziennikarzami Giedryś.

Dodała, że w przyszłą środę ma się odbyć pierwsza prezentacja koncepcji architektonicznej, technologicznej i technicznej dotyczącej zarówno szlaków kolejowych, tuneli, jak i obiektów podziemnego dworca. "Jej odbiór jest już w toku" - zaznaczyła.

Giedryś zapewniła też, że projekt będzie monitorowany, a co miesiąc mają być dostępne pełne raporty o przebiegu prac i ich zgodności z planem. Raporty ma dostawać też prezydent Łodzi.

"Równolegle trwa procedura pozyskiwania środków unijnych" - zaznaczyła. Projekt ma być finansowany z dwóch źródeł unijnych: na sektor kolejowy i infrastrukturę miejską. "Komisja Europejska będzie w drugiej połowie stycznia wizytowała obiekt i będzie chciała uzyskać pełną informację na temat postępu prac" - zapowiedziała Giedryś.

Koncepcję i dokumentację wykonawczą dla projektu opracowuje firma Systra; pracuje nad nią międzynarodowy zespół projektantów. Według wstępnej koncepcji, dworzec kolejowy znajdzie się 16 metrów pod ziemią. Obok, osiem metrów pod ziemią, ma powstać dworzec autobusowy, a pod nim - parkingi. Na poziomie zero znajdzie się wejście do dworca oraz przystanki tramwajowe i autobusowe komunikacji miejskiej.

Jak podkreślił prezes firmy Torpol, wchodzącej w skład konsorcjum realizującego inwestycję, Tomasz Sweklej, obecnie prace są głównie skoncentrowane na projektowaniu, bowiem dworzec będzie powstawał w systemie "projektuj i buduj". Harmonogram prac ma być znany w lutym przyszłego roku.

"To najważniejsza część przygotowań. Przyjęcie jej przez zamawiającego pozwoli na rozpoczęcie właściwego technicznego projektowania" - dodał.

Na terenie budowy trwają prace rozbiórkowe; rozpoczęły się też badania geologiczne, bo od warunków geotechnicznych zależy jaką metodą będzie budowany dworzec. Najgłębsze odwierty mają mieć ponad 60 m. Przedstawiciele wykonawców zapowiadają, że w związku z budową w 2013 roku konieczne będzie zamknięcie niektórych ulic, m.in. Kilińskiego.

Pytany, co się stanie z ziemią z wykopu pod budowę dworca, Sweklej zaznaczył, że trwa ocena tego materiału pod względem właściwości fizyko-chemicznych, składu i możliwości wykorzystania. "Będziemy się starali maksymalną ilość tego urobku zagospodarować i wykorzystać" - zaznaczył.

Budowa podziemnego dworca w Łodzi to jedna z największych inwestycji kolejowych w Unii Europejskiej. Pod ziemią znajdzie się osiem torów i cztery perony dworcowe, a nad nimi ma przebiegać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Powstaną nowe przystanki i trasy tramwajowe, a w północnej części dworca znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Torpol, włoska Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. Firma Astaldi realizowała już podobne inwestycje m.in. w Bolonii i Turynie.

Otwarcie nowego dworca i węzła komunikacyjnego w Łodzi planowane jest na 2015 rok. Inwestycja współfinansowana przez UE ma kosztować ponad 1,75 mld zł. Projekt przewiduje także w przyszłości powstanie dwóch tuneli pod Łodzią - jednego dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego, oraz drugiego dla kolei dużych prędkości na trasie Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wkrótce prezentacja projektu podziemnego dworca w Łodzi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!