Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wiosną kolejne badania problematycznego odcinka DTŚ w Zabrzu

Autor: PAP
16-03-2016 19:55

Wiosną przeprowadzone zostaną kolejne badania wypiętrzających się nasypów Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) w Zabrzu. Program naprawczy będzie wdrażany po ustabilizowaniu się podłoża - wskazują przedstawiciele spółki DTŚ SA, która zarządzała tym projektem.

Podczas środowej konferencji prasowej w Katowicach prezes DTŚ SA Andrzej Bauer potwierdził, że powodem wypiętrzeń otwartych w sierpniu 2014 r odcinków trasy w Zabrzu są przeobrażenia jednego ze składników materiału użytego do budowy nasypów drogi. Akcentował, że z kompleksową naprawą należy zaczekać, aż zjawisko ustanie.

Budowa DTŚ Katowice-Gliwice to największa inwestycja realizowana od lat przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla tranzytu. Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do ul. Kujawskiej w Gliwicach. W niedzielę wieczorem otwarty ma zostać ostatni już, liczący 5,6 km odcinek przez centrum Gliwic.

Zabrzański fragment trasy, na którym powstał problem, to tzw. odcinki Z3 i Z4 o łącznej długości ok. 3 km - wiodące z centrum Zabrza do granicy z Gliwicami. Od czerwca 2012 r. budowało go konsorcjum firm Eurovia Polska (lider) i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic (umowa opiewała na 184,1 mln zł).

Odcinki Z3 i Z4 zostały oddane do użytku na początku sierpnia 2014 r. Od tego czasu w ramach działań poprawiających bezpieczeństwo jazdy parokrotnie m.in. frezowano fragmenty nawierzchni, w niektórych miejscach umacniano obsuwające się skarpy (poprzez tzw. gwoździowanie) i korygowano ekrany dźwiękochłonne.

Według spółki DTŚ SA podczas odbioru końcowego odcinków Z3 i Z4 (protokół z 8 sierpnia 2014 r.) komisja odbiorowa nie stwierdziła odchyleń od wymagań, w tym dotyczących równości nawierzchni trasy. Pierwsze deformacje ujawniły się natomiast - według spółki - w okresie dwumiesięcznej eksploatacji.

"Problem był zaskoczeniem dla nas wszystkich - dla wykonawcy, dostawcy materiałów, nadzoru, projektanta, również dla naukowców" - podkreślił w środę Bauer. Ponieważ z czasem liczba i wielkość nierówności zwiększała się, a próby oceny przyczyn nie doprowadziły do jednoznacznych wniosków, wykonawca - spółka Eurovia Polska - od którego oczekiwano wyjaśnień, zlecił opracowanie ekspertyz naukowcom Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Politechniki Śląskiej.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


55 415 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 300 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 762 279 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP