Więcej centrów handlowych, mniej pustostanów

Więcej centrów handlowych, mniej pustostanów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Mimo zwiększonej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, średni odsetek pustostanów dla centrów handlowych w 15 największych miastach Polski obniżył się do poziomu 3 proc. - wynika z raportu PRCH Retail Research Forum.

W pierwszej połowie 2014 roku oddano do użytku 245,9 tys. mkw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej, w tym 10 nowych i 2 rozbudowane centra. W efekcie, pod koniec czerwca 2014 roku na rynku funkcjonowało już 426 nowoczesnych obiektów handlowych, w tym centra tradycyjne, wyprzedażowe i parki handlowe, o łącznej powierzchni najmu ponad 10 mln mkw. GLA. Dużą popularnością wśród deweloperów cieszą się małe i średnie miasta, co sprawia, że coraz więcej mniejszych ośrodków zyskuje nowoczesne obiekty handlowe, choć większość z nich nie osiągnęła pod tym względem maksymalnego nasycenia.

W kierunku średnich i mniejszych miast

W pierwszej połowie tego roku tradycyjne centra handlowe (często określane jako "galerie") powstawały wyłącznie w miastach poniżej 400 tys. mieszkańców, podczas gdy w roku ubiegłym dużą aktywność deweloperską odnotowywano w ośmiu największych aglomeracjach. Tradycyjne centra handlowe są nadal dominującym formatem na rynku, stanowiąc 90 proc. jego zasobów. Biorąc jednak pod uwagę obiekty handlowe w fazie budowy, można zauważyć, że udział tych formatów maleje (85 proc.) na korzyść parków handlowych (12 proc.). Deweloperzy parków handlowych coraz chętniej wybierają mniejsze miejscowości, koncentrując się na niszach rynkowych, co bardziej opowiada na potrzeby lokalnych społeczności. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy liczba centrów wyprzedażowych typu "outlet" nie uległa zmianie, jednak w najbliższym czasie planowana jest budowa tego typu obiektów.

Podobnie jak zmienia się handel, również rynek centrów handlowych ulega ewolucji i dywersyfikacji. Następuje rozwój nowych formatów nowoczesnej powierzchni handlowej, które są dostosowywane do potrzeb mieszkańców i powstają coraz częściej w mniejszych miastach. - Popularne stają się obiekty handlowe zintegrowane z centrami komunikacyjnymi korzystające z ruchu naturalnie generowanego przez dworce autobusowe i stacje PKP, czy małe centra wygodnych zakupów (convenience centre) lokalizowane zarówno w ramach dzielnic mieszkaniowych dużych aglomeracji, jak i w mniejszych miastach- zauważa Kamila Wykrota, dyrektor ds. Doradztwa i Badań w firmie DTZ.

Jak centra handlowe radzą sobie z zagospodarowaniem powierzchni czytaj w dalszej części materiału propertynews.pl
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Więcej centrów handlowych, mniej pustostanów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!