PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Więcej centrów handlowych, mniej pustostanów

Autor: propertynews.pl
31-10-2014 09:02
Więcej centrów handlowych, mniej pustostanów
Fot. Propertynews.pl

Mimo zwiększonej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, średni odsetek pustostanów dla centrów handlowych w 15 największych miastach Polski obniżył się do poziomu 3 proc. - wynika z raportu PRCH Retail Research Forum.

W pierwszej połowie 2014 roku oddano do użytku 245,9 tys. mkw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej, w tym 10 nowych i 2 rozbudowane centra. W efekcie, pod koniec czerwca 2014 roku na rynku funkcjonowało już 426 nowoczesnych obiektów handlowych, w tym centra tradycyjne, wyprzedażowe i parki handlowe, o łącznej powierzchni najmu ponad 10 mln mkw. GLA. Dużą popularnością wśród deweloperów cieszą się małe i średnie miasta, co sprawia, że coraz więcej mniejszych ośrodków zyskuje nowoczesne obiekty handlowe, choć większość z nich nie osiągnęła pod tym względem maksymalnego nasycenia.
W kierunku średnich i mniejszych miast

W pierwszej połowie tego roku tradycyjne centra handlowe (często określane jako "galerie") powstawały wyłącznie w miastach poniżej 400 tys. mieszkańców, podczas gdy w roku ubiegłym dużą aktywność deweloperską odnotowywano w ośmiu największych aglomeracjach. Tradycyjne centra handlowe są nadal dominującym formatem na rynku, stanowiąc 90 proc. jego zasobów. Biorąc jednak pod uwagę obiekty handlowe w fazie budowy, można zauważyć, że udział tych formatów maleje (85 proc.) na korzyść parków handlowych (12 proc.). Deweloperzy parków handlowych coraz chętniej wybierają mniejsze miejscowości, koncentrując się na niszach rynkowych, co bardziej opowiada na potrzeby lokalnych społeczności. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy liczba centrów wyprzedażowych typu "outlet" nie uległa zmianie, jednak w najbliższym czasie planowana jest budowa tego typu obiektów.

Podobnie jak zmienia się handel, również rynek centrów handlowych ulega ewolucji i dywersyfikacji. Następuje rozwój nowych formatów nowoczesnej powierzchni handlowej, które są dostosowywane do potrzeb mieszkańców i powstają coraz częściej w mniejszych miastach. - Popularne stają się obiekty handlowe zintegrowane z centrami komunikacyjnymi korzystające z ruchu naturalnie generowanego przez dworce autobusowe i stacje PKP, czy małe centra wygodnych zakupów (convenience centre) lokalizowane zarówno w ramach dzielnic mieszkaniowych dużych aglomeracji, jak i w mniejszych miastach- zauważa Kamila Wykrota, dyrektor ds. Doradztwa i Badań w firmie DTZ.

Jak centra handlowe radzą sobie z zagospodarowaniem powierzchni czytaj w dalszej części materiału propertynews.pl

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 926 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP