Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Widmo masowych zwolnień w branży budowlanej

Autor: WNP.PL (Tomasz Elżbieciak)
19-08-2016 08:33 |  aktualizacja: 19-08-2016 11:51
Widmo masowych zwolnień w branży budowlanej
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Rynek, przede wszystkim duzi generalni wykonawcy, mogą wytrzymać obecną sytuację w branży jeszcze 1-2 kwartały. Jednak przy dalszym spowolnieniu będą musiały zacząć się masowe zwolnienia - podkreślił w rozmowie z portalem wnp.pl Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Według najnowszych danych, opublikowanych w czwartek przez GUS, w lipcu produkcja budowlano-montażowa była o 18,8 proc. niższa niż przed rokiem. Od stycznia do lipca spadek wyniósł 13,8 proc. Główny powód tej sytuacji to opóźniający się start inwestycji, zwłaszcza infrastrukturalnych, w ramach nowego budżetu UE.

Zaciągnięty hamulec

Zdaniem Bałdysa, trwający zastój w zamówieniach publicznych ma w większym stopniu źródło polityczno-gospodarcze niż wynikające z okresu związanego z niedawną nowelizacją Prawa zamówień publicznych.

- Dotyczy to chociażby blisko 50 przetargów GDDKiA, które przystopowano na etapie prekwalifikacji wykonawców. Taka ilość wstrzymanych postępowań ma istotny wpływ na rynek - wskazał Bałdys.

- MIiB deklaruje, że zostaną one wznowione jesienią, a w przypadku przetargów prowadzonych w ramach znowelizowanego PZP brak jest deklaracji odnośnie terminów - dodał.

Jednocześnie wiceprezes zaznaczył, że GDDKiA, choć za swoje praktyki była i jest krytykowana przez branżę budowlaną, to jednak w miarę sprawnie realizuje program inwestycyjny.

- GDDKiA mimo swych wad jest już dla generalnych wykonawców przewidywalnym partnerem. Natomiast w przypadku inwestycji kolejowych, które ma realizować PKP PLK, sytuacja jest dramatyczna - stwierdził Bałdys.

- Zgodnie z tym, co mówi minister Andrzej Adamczyk, w spółce zastano puste szuflady, w których powinny znajdować się przygotowane projekty inwestycji na aktualną perspektywę finansową unijnego budżetu - dodał.

Wiceprezes ocenił, że w obecnym kształcie i przy aktualnych uwarunkowaniach nie ma możliwości, aby Krajowy Program Kolejowy został zrealizowany w całości. Zwłaszcza w sytuacji, gdy wydawanie środków unijnych jest obwarowane ciasnym gorsetem regulacji.

- Zwolnienia w budownictwie, również te, które zapowiedziała Skanska (1150 osób - red.), to efekt braku podaży zapowiadanych, nowych projektów. To spowolnienie trwa już blisko pół roku i bez politycznego impulsu będzie trwać nadal - powiedział Bałdys.

- Publiczny zamawiający odpowiada za ponad połowę wartości rynku budowlanego w Polsce. Dlatego zaciągając hamulec państwo ma kluczowy wpływ na cały sektor budowlany - dodał.

Nowelizacja to nie rewolucja

Wiceprezes, pytany o ocenę znowelizowanego PZP, stwierdził, że nie spodziewa się po nim niczego, co by zrewolucjonizowało sposób wyłania wykonawców robót budowlanych w ciągu najbliższych 2-3 lat.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP