PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wiceprezes PBG o inwestycjach kolejowych, ich finansowaniu i planach spółki w sektorze

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
26-11-2010 07:22
Wiceprezes PBG o inwestycjach kolejowych, ich finansowaniu i planach spółki w sektorze

Istnieją różne możliwości finansowania inwestycji kolejowych. Może być tak, że rząd lub samorządy będą poszukiwały partnerów, którzy wyłożą pieniądze na te projekty - powiedział portalowi wnp.pl wiceprezes PBG, Przemysław Szkudlarczyk. Grupa zakłada zbudowanie swojej pozycji w budownictwie kolejowym w ciągu najbliższych 2-3 lat.

Obecnie PBG rozgląda się za spółką z sektora budownictwa kolejowego, którą mogłoby przejąć. Szkudlarczyk poinformował, że wśród potencjalnych podmiotów jest prywatyzowane Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury z grupy PKP, a także prywatne spółki o mniejszym potencjale.
Możliwa jest również współpracę z hiszpańskim OHL, który zamierza za ok. 500 mln zł odkupić od PBG ponad połowę udziałów w Hydrobudowie Polskiej i Aprivii, a także pracować z polską grupą przy projektach operatorskich.

- Myślimy o budownictwie kolejowym jako obszarze, który chcielibyśmy zbudować w ciągu 2-3 lat. Otwartą kwestią jest to, czy będziemy działać w tym sektorze sami, czy z OHL. Hiszpanie mają duże kompetencje w segmencie kolejowym; posiadają też spółkę o tym profilu w Czechach - wskazał Szkudlarczyk.

Dodał, że ryzyko związane z rentownością kontraktów kolejowych - zwłaszcza w kontekście obecnych, niskich cen w rozstrzyganych przetargach - wynika ze zbyt niskiej kalkulacji marży, a także braku zabezpieczenia cen kluczowych materiałów, zwłaszcza stali.

- Niebezpieczeństwo istnieje, kiedy wykonawcy kalkulują kontrakt z marżą na poziomie 1-2 proc., a przy tym i nie zabezpieczą cen materiałów. W PBG przy kluczowych kontraktach zabezpieczamy ceny najważniejszych surowców i technologii jeszcze przed złożeniem oferty. Choć bierzemy też na siebie ryzyko, że ceny, chociażby stali, mogą później się obniżyć, to przede wszystkim mamy zabezpieczoną marżę przyjętą w ofercie - wyjaśnił Szkudlarczyk.

Jego zdaniem, w miarę wzrostu tempa inwestycji kolejowych, poprawie powinna ulegać również ich rentowność. Natomiast w kolejnych latach zagrożeniem dla samego programu modernizacji szlaków kolejowych nie muszą być problemy z pozyskaniem środków finansowych z budżetów - unijnego oraz krajowego.

- Istnieją różne możliwości finansowania inwestycji kolejowych. Może być tak, że rząd lub samorządy będą poszukiwały partnerów, którzy wyłożą pieniądze na te projekty - w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, lub umowy operatorskiej czy koncesji. Obecnie już widać, że zapewnienie wkładu własnego do inwestycji współfinansowanych przez UE spowodowało, że wszyscy są pozadłużani na maksymalnych wskaźnikach. Do tego dochodzą wydatki związane z Euro 2012 - zaznaczył.

- Polski rynek jest pod tym względem dopiero na początku drogi. Jednak świat pokazuje, że autostrady, parkingi, kanalizacja, a nawet szpitale mogą działać w systemie operatorskim i koncesyjnym. W Polsce też będzie musiało to zostać przyjęte, jeśli chcemy myśleć o kolejnych inwestycjach - podsumował Szkudlarczyk.

Tomasz Elżbieciak



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP