XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Wiceminister Rapciak ujawnia przeszkody w budowie dróg

Wiceminister Rapciak ujawnia przeszkody w  budowie dróg
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dużym problemem w realizacji rządowego Programu Budowy Dróg i Autostrad na lata 2008-2012 jest niewystarczająca ilość materiałów budowlanych; brakuje też pracowników branży drogowej - uważa wiceminister infrastruktury Zbigniew Rapciak.

Zdaniem Rapciaka, opóźnienia w inwestycjach drogowych wynikają też z opieszałości urzędów, które - jak podkreślił - często w dowolny sposób interpretują polskie prawo. Przypomniał, że wojewodowie w latach 2008-2012 mają do wydania 452 decyzji inwestycyjnych.

Wiceminister jednak uspokajał, że "nie jest tak źle". - Nie widzę powodów, by rządowy program nie został zrealizowany - zapewnił.

Według Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), do 2013 r. potrzeba 150 mld zł na planowaną budowę dróg krajowych i samorządowych. Z wyliczeń Izby wynika, że na ten cel zabraknie 52 mld zł.

Prezes Izby Wojciech Malusi tłumaczył podczas debaty, że koszt budowy 1 km autostrady w Polsce na obszarze zamiejskim wynosi średnio 30 mln zł; na obszarze zurbanizowanym nawet do 68 mln zł.

Zdaniem szefa OIGD, w usprawnieniu inwestycji drogowych mogłyby pomóc zmiany w ustawach: o finansach publicznych, Prawo ochrony środowiska, Prawo budowlane czy Prawo zamówień publicznych. Jak mówił, w krajach UE poziom finansowania dróg z budżetu wynosi 1 proc. PKB; w Polsce 0,3 proc. PKB.

Uczestniczący w debacie dr Jacek Stefański z firmy doradczej Arcata Partners mówił o ograniczonych możliwościach finansowych wykonawców. W 2006 r. 424 firmy drogowe wydały na inwestycje 800 mln zł, podczas gdy ich zysk netto wyniósł 380 mln zł. W 2005 r. firmy drogowe zakończyły rok na minusie - stratą 17 mln zł zysku netto.

Stefański poinformował, że w 2007 r. ceny kruszywa i cementu wzrosły o ponad 20 proc., a płace w branży drogowej średnio o 15 proc. - Te czynniki przekładają się na wzrost kosztów inwestycji drogowych - dodał.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wiceminister Rapciak ujawnia przeszkody w budowie dróg

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!