PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wąsacz: modernizacja linii Katowice - Kraków jak najszybciej

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
23-12-2015 09:47
Wąsacz: modernizacja linii Katowice - Kraków jak najszybciej
Fot. PTWP

Modernizacja linii kolejowej Katowice - Kraków w przyszłości z pewnością będzie miała na nas wpływ, ale obecnie nie jest ona znacząca - powiedział portalowi wnp.pl Emil Wąsacz, prezes Stalexportu Autostrady, którego grupa zarządza koncesyjnym odcinkiem trasy pomiędzy Katowicami a Krakowem.

- Jako obywatel uważam, że ta inwestycja powinna być przeprowadzona jak najszybciej, ale z drugiej strony zakładane efekty czasowe modernizacji są dla mnie niezrozumiałe. Przejazd pociągu pomiędzy dwoma tak dużymi ośrodkami powinien wynosić ok. 30 minut - podkreślił Wąsacz.
Modernizacja trasy Katowice - Kraków rozpoczęła się w 2011 r. Wówczas podzielono ją na trzy odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor.

Pierwotnie prace miały zakończyć się w czerwcu 2014 r. Jednak na wszystkich kontraktach powstały problemy i opóźnienia, związane głównie z upadłościami wykonawczych i projektowych. Obecnie w toku są przetargi na wybór nowych wykonawców większości prac związanych z inwestycją.

Projekt modernizacji linii E30 Katowice - Kraków na odcinku Sosnowiec Jęzor - Kraków Główny Towarowy o długości ponad 58 km - według informacji podanych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. - ma planowaną wartość ok. 2,34 mld zł. Po modernizacji pociągi osobowe mają osiągać na trasie prędkość 160 km/h, a składy towarowe 120 km/h.

W ramach inwestycji planowana jest m.in. likwidacja 23 przejazdów kolejowych i trzech przejść w poziomie szyn; przebudowa większości istniejących oraz budowa nowych obiektów inżynieryjnych, w tym: 17 przepustów, 24 mostów oraz 31 wiaduktów; budowa ponad 60 km ekranów akustycznych i 22 nowych peronów.

Zaplanowano także budowę trzech lokalnych centrów sterowania: LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia oraz LCS Kraków Mydlniki. Ponadto ma zostać przebudowana nawierzchnia torowa, a sieć trakcyjna w całości wymieniona.

61-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 Katowice - Kraków Stalexport Autostrada Małopolska - spółka zależna Stalexportu Autostrady - zarządza na podstawie zawartej w 1997 r. umowy koncesyjnej. Po jej wygaśnięciu - w 2027 r. - trasa zostanie przekazana państwu.

Zobacz też: Czym zajmie się Stalexport po wygaśnięciu koncesji na A4?
Stalexport inwestuje na A4 i nie myśli o podniesieniu opłat

 Tomasz Elżbieciak



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP