Warszawa wybrała projektantów kolejnych stacji metra

Warszawa wybrała projektantów kolejnych stacji metra
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przeszklone, lekkie wejścia i wygląd nawiązujący do otoczenia - takie mają być kolejne stacje metra na Targówku i w kierunku Bemowa. Konkurs na koncepcję stacji wygrały firmy ILF Consulting Engineers Polska oraz konsorcjum Biura Projektów "Metroprojekt" i AMC Andrzej M. Chołdzyński.

Pierwsza firma przygotowała koncepcję architektoniczną dla trzech stacji na Targówku, a druga dla dwóch w kierunku Bemowa. Ten etap rozbudowy metra nazywany jest potocznie etapem 3+2.

"Nadesłane prace były analizowane pod wieloma kryteriami - rozwiązania architektoniczne, eksploatacyjne, powiązanie z innymi środkami komunikacji, koszty wykonania, oddziaływanie na środowisko" - powiedziała na środowej konferencji prasowej prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Zwycięskie firmy zaprezentowały wizualizacje przyszłych stacji. Wejścia do stacji, jak wynika z wizualizacji, mają być przeszklone, lekkie i oszczędne w formie. Natomiast wygląd samych stacji ma nawiązywać, m.in. kolorami do ich bezpośredniego otoczenia.

Na Bemowie powstaną w etapie 3+2 dwie stacje. Pierwsza, przy tamtejszym ratuszu, ma mieć sufit i ściany w kolorze miedzianym oraz białe filary. Druga stacja na Bemowie - Wola Park - na wizualizacji miała zielone ściany i sufit w kolorze kremowo-brązowym.

Przez cały czas budowy stacji na Bemowie ma być przejezdna przynajmniej jedna jezdnia ul. Górczewskiej.

Po prawej stronie Wisły, w kierunku północnym zostaną wybudowane trzy stacje, roboczo nazywane Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Ta pierwsza ma powstać w otoczeniu zabudowy jednorodzinnej, druga w sąsiedztwie ratusza dzielnicy Targówek, a trzecia - przy skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Rembielińskiej. Jak powiedział Mikołaj Kołacz z ILF Consulting Engineers Polska, stacja Zacisze ma mieć zielono-szare ściany, co ma nawiązywać to bezpośredniego otoczenia stacji. Kolorystyka ciepło-czerwona ma charakteryzować stację Kondratowicza, natomiast zimna, niebieska barwa ma zdobić stację Bródno.

Konkurs na koncepcję architektoniczną stacji etapu 3+2 Metro Warszawskie ogłosiło na początku 2015 r., prace konkursowe złożyło sześć firm, z których sąd konkursowy wybrał po jednej dla każdego z odcinków. Zwycięskie pracownie otrzymają teraz nagrody w wysokości po 50 tys. zł i zaproszenia do negocjacji z wolnej ręki na realizację projektów stacji i tuneli szlakowych.

Pięć stacji w etapie 3+2 ma powstać do 2022 r., obecnie trwa procedura wydawania decyzji środowiskowej i lokalizacyjnej. Ale wcześniej, do 2019 r., Metro Warszawskie wybuduje sześć stacji (etap 3+3), po trzy na wschód i na zachód od odcinka centralnego.

Pod koniec października Metro wybrało firmy, które zrealizują etap 3+3. Turecka firma Gulermak wybuduje trzy stacje w kierunku Bemowa, a włoska Astaldi trzy w kierunku Targówka. Pierwsza z nich wyceniła swoje usługi na 1,1 mld zł, a druga na 1 mld zł. Obie firmy wcześniej tworzyły konsorcjum, które zbudowało centralny odcinek II linii metra.

Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz powiedział w środę, że miasto czeka na wydanie pozwolenia na budowę tych sześciu stacji od służb wojewody mazowieckiego. "Czekamy na pozwolenie, jeżeli ono będzie w najbliższych dniach czy tygodniach, prace rozpoczną się w połowie roku" - powiedział Wojciechowicz.

Rzeczniczka stołecznego metra Anna Bartoń powiedziała PAP, że metro złożyło do wojewody wszystkie wnioski o wydanie pozwoleń na budowę, póki co wydane zostały dwa pozwolenia. Pozwolenia są jednym z ostatnim etapów poprzedzających podpisanie umów z wykonawcami rozbudowy II linii metra.

W kierunku zachodnim, z Ronda Daszyńskiego, wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: "Wolska" umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; "Moczydło", planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz "Księcia Janusza" pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: "Szwedzka" pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; "Targówek" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego oraz "Trocka" w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.

Gronkiewicz-Waltz powiedziała, że zrealizowanie etapów 3+3 i 3+2 będzie oznaczało dla odcinka wschodniego zakończenie II linii metra, ale na Bemowie w planach są jeszcze dwie stacje oraz stacja techniczno-postojowa.

Centralny odcinek II linii metra został otwarty 8 marca 2015 r. Ratusz podaje, że dziennie korzysta z niego ok. 120 tys. osób.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Warszawa wybrała projektantów kolejnych stacji metra

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!