Warmińsko-mazurskie. Nowe inwestycje drogowe i kolejowe w 2018 r.

Warmińsko-mazurskie. Nowe inwestycje drogowe i kolejowe w 2018 r.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W tym roku podpisane zostaną umowy na budowę mazowieckich odcinków S7 Strzegowo-Pieńki i Pieńki- Płońsk oraz obwodnicę Nowego Miasta Lubawskiego - podała we wtorek GDDKiA. PKP PLK poinformowały zaś, że remontowane będą kolejowe trasy we wschodniej części Warmii i Mazur.

  • Wartość wszystkich inwestycji toczących się na drogach krajowych regionu to blisko 4,4 mld zł.
  • Obecnie wartość prac budowlanych na kolei wynosi 26 mld zł, wykonano już prace warte 5 mld zł, a zadania o wartości 9 mld zł są w trakcie procedur przetargowych.
  • - To jest pewien rozpęd, już czujemy skutki tych zmian infrastrukturalnych. Na Warmii i Mazurach lokuje się znacznie więcej przemysłu. Mamy więcej miejsc pracy, wzrastają wynagrodzenia. To nie są obietnice, ale twarde fakty - mówi Jerzy Szmit, wiceszef resortu infrastruktury.

We wtorek w Olsztynie podsumowano ubiegłoroczną realizację inwestycji drogowych i kolejowych oraz podano plany dotyczące budowy infrastruktury na ten rok.

Wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki podał, że w ubiegłym roku zmodernizowano 86 kilometrów dróg gminnych i 52 km dróg powiatowych. Remonty kosztowały 98 mln zł, połowę stanowiło dofinansowanie z budżetu państwa.

- Dla społeczności lokalnych drogi lokalne powiatowe i gminne są bardzo ważne, ponieważ to nimi ludzie przemieszczają się codziennie do szkół i do pracy. Program modernizacji dróg lokalnych cieszy się dużym zainteresowaniem - dodał.

Dyrektor oddziału olsztyńskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Mirosław Nicewicz podkreślił, że wartość realizowanych dróg ekspresowych i obwodnic w ub. roku to 2,9 mld zł, a łączną długość wybudowanych tras to 75 km.

Wartość wszystkich toczących się na drogach krajowych regionu inwestycji to blisko 4,4 mld zł. - W 2017 roku kontynuowano prace na kontraktach zawartych w 2015 i 2016. Są to odcinki S7 Nidzica Północ - Nidzica Południe, Nidzica Południe- Napierki, Ostróda Południe - Rychnowo, Ostróda Północ -Ostróda Południe wraz z obwodnicą Ostródy a także na drodze S51 Olsztyn-Olsztynek, południowej obwodnicy Olsztyn - Olsztyn Wschód - Olsztyn-Południe oraz na drodze krajowej 16 południowej obwodnicy Olsztyna - Olsztyn Zachód - Olsztyn-Południe - mówił Nicewicz.

Przypomniał, że podpisano umowy na zaprojektowanie i wybudowanie odcinków S7 realizowanej przez olsztyński oddział GDDKiA na terenie Mazowsza Napierki-Mława i Mława-Strzegowo.

Podkreślił, że w kwietniu tego roku spodziewane jest zakończenie prac nad koncepcją programową dla odcinka drogi krajowej 16 Borki Wielkie wraz z obwodnicą Mrągowa, prowadzącą na Wielkie Jeziora Mazurskie. Pozwoli to na ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę tej drogi jeszcze w tym roku.

Podsumowując inwestycje kolejowe prezes PKP PLK Ireneusz Merchel powiedział, że mijający rok był czasem podpisywania umów i rozpoczynania prac budowlanych.

Obecnie wartość prac budowlanych na kolei wynosi 26 mld zł, wykonano już prace warte 5 mld zł, a zadania o wartości 9 mld zł są w trakcie procedur przetargowych - dodał.

Zapowiedział, że na Warmii i Mazurach prowadzone będą prace na odcinkach Olsztyn-Działdowo. Remont trasy pozwoli na rozwinięcie prędkości przez pociągi do 140 km/h. Prace, które zakończą się w 2019 r. pozwolą na skrócenie podróży pociągiem z Olsztyna do Warszawą do 2 godz.

Merchel przypomniał, że modernizacja tras kolejowych prowadzona będzie także we wschodniej części regionu między Szczytnem a Ełkiem oraz Ełkiem a Korszami. Dzięki modernizacji tras kolejowych pociągi będą jeździć z prędkością do 120 km/h; odbudowane zostaną stacje Spychowo i Drygały i zmodernizowany dworzec w Szczytnie.

Obecny na konferencji były wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że modernizacja infrastruktury kolejowej i drogowej wpływa realnie na rozwój regionu. - To jest pewien rozpęd, już czujemy skutki tych zmian infrastrukturalnych. Na Warmii i Mazurach lokuje się znacznie więcej przemysłu. Mamy więcej miejsc pracy, wzrastają wynagrodzenia. To nie są obietnice, ale twarde fakty - dodał.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!