W Toruniu otwarto nowy most drogowy przez Wisłę

W Toruniu otwarto nowy most drogowy przez Wisłę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowy most drogowy przez Wisłę otwarto w poniedziałek w Toruniu. Przeprawa długości 540 m nosi imię gen. Elżbiety Zawackiej, legendarnej kurierki AK i jedynej kobiety "cichociemnej".

"Most nie tylko spina dwa brzegi Wisły, ale łączy także pokolenia, łączy aspiracje i pragnienia ludzi tej ziemi. W przyszłym roku będziemy obchodzić trzy nakładające się na siebie rocznice: 25-lecie polskiej, europejskiej przemiany, która odmieniła oblicze naszej ziemi, 15-lecie obecności w NATO i 10-lecie obecności w UE. Ważne jest nie tylko żeby budować, ale także łączyć, nie tylko brzegi, ale przede wszystkim ludzi" - powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.

Wicepremier podkreślił, że szczególny wyraz ma wybór patronki mostu, gen. Elżbiety Zawackiej. "To osoba szczególna, torunianka i przedstawicielka tego, co w polskim patriotyzmie najpiękniejsze" - dodał.

Piechociński pogratulował władzom miasta, wszystkim zaangażowanym w przedsięwzięcie.

"To było olbrzymie zadanie, spełniające oczekiwania miasta. Otwiera nie tylko dla Torunia, ale całego województwa kujawsko-pomorskiego zupełnie nowe możliwości. (...) Inwestycja połączyła miejscowe społeczeństwo. Tu był wspólny cel, ponad wszelkimi podziałami chciano go zrealizować. To zobowiązuje rząd i jego instytucje, bo najlepszym z najlepszych nie tylko trzeba okazywać wsparcie i zrozumienie, ale inwestować w nich dalej" - mówił wicepremier.

Piechociński zadeklarował, że podejmie starania, aby Toruń dostał poza przyznaną dotacją na inwestycję dodatkowe pieniądze z reszty środków unijnych.

"Na jednym z najbliższych posiedzeń rządu, kiedy będziemy zamykać perspektywę unijną 2007-13, będę apelował do całego rządu, abyśmy z tych +resztówek+, które pozostaną ze środków unijnych, w sposób szczególny miasto Toruń wsparli. Wymiar tego zadania, wydane ponad 700 mln zł do tego nas zobowiązuje" - zaznaczył wicepremier.

Prezydent Torunia Michał Zaleski podkreślił, że nowy most nie tylko zmienia ruch drogowy w Toruniu, ale też otwiera drogę do rozwoju inwestycyjnego lewobrzeżnej części miasta.

W czasie uroczystości otwarcia mostu, na jednym z jego przęseł odsłonięto płaskorzeźbę przedstawiającą gen. Zawacką.

"Chciałbym złożyć podziękowanie za wybór tak ważnej patronki. Jestem przekonany, że jest to wyraz szacunku dla jednej z najbardziej niezwykłych mieszkanek Torunia. Jest to także wybór wartości, które towarzyszyły pani generał, wartości, którym świadczyła całym swoim życiem, począwszy od pracy dydaktycznej i społecznej w II Rzeczypospolitej, służby w konspiracji wojennej i powojennej, poprzez postawę w czasie prześladowań, pracę dydaktyczną, zaangażowanie w Solidarność i niezwykłą aktywność społeczną już w III Rzeczpospolitej" - powiedział prezes IPN Łukasz Kamiński.

Stalowy most ma dwa przęsła łukowe po 270 m długości każde, wsparte na jednej podporze na środku rzeki. Przeprawa o szerokości 30 m ma dwie jezdnie, każda ma dwa pasy ruchu. Z jednej strony mostu zbudowano chodnik dla pieszych, a z drugiej - ścieżkę rowerową. Cała trasa mostowa wraz z dojazdami ma 4,1 km długości.

W trakcie budowy najbardziej skomplikowaną operacją był transport z brzegu przęseł łukowych, z których każdy ma 270 m długości, 50 m wysokości i waży 2,75 tys. t.

Stalowe łuki, wsparte na wieżach montażowych znajdujących się na dwóch barkach, były po kolei transportowane z przybrzeżnych doków w pobliże podpór przęseł mostu, które znajdują się na brzegu i na sztucznej wyspie na środku rzeki. Skomplikowana operacja była prowadzona z wielką precyzją i bardzo powoli, aby nie doszło do przewrócenia się potężnej konstrukcji. W następnym etapie łuki montowano na przęsłach. Najpierw konstrukcje podnoszono przy pomocy urządzeń hydraulicznych na wysokość kilkunastu metrów i potem osadzono w gniazdach podpór.

Budowa mostu rozpoczęła się w listopadzie 2010 r. Początkowo inwestycja miała zostać zakończona 4 lipca 2013 r., ale ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne i niski stan wody w trakcie budowy wydłużono okres realizacji przedsięwzięcia.

Generalnym wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Strabag sp. z o.o. z Pruszkowa (lider) i Strabag AG z Austrii (partner). Wartość całego projektu wyniosła 753 mln zł, z czego dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 327 mln zł.

Jest to drugi most drogowy w Toruniu. Pierwsza przeprawa pochodzi z początku XX w. Pierwotnie została wzniesiona w latach 1907-1910 w Opaleniu (obecnie woj. pomorskie), ale w latach 1928-29 rozebrano ją i w częściach przeniesiono do Torunia. Most po dobudowaniu trzech przęseł, oddano do użytku w 1932 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Toruniu otwarto nowy most drogowy przez Wisłę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!