W środę wmurowanie kamienia węgielnego na budowie Baltic Arena

W środę wmurowanie kamienia węgielnego na budowie  Baltic Arena
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Siedem miesięcy po rozpoczęciu pierwszej fazy prac przy budowie gdańskiego stadionu na EURO 2012 nastąpi wmurowanie kamienia węgielnego. Uroczystość zaplanowano na najbliższą środę 15 lipca.

W połowie grudnia 2008 roku na placu budowy pojawiły się maszyny i załoga wykonawcy pierwszego etapu prac. Polegał on na przygotowaniu terenu pod właściwą budowę stadionu.

Przez pół roku wykonano wymianę gruntu z nienośnego (m.in. humusu i iłów) na grunt nośny (piasek). Szacunkowo wywieziono około 800 tysięcy metrów sześciennych ziemi, natomiast przywieźć trzeba było około 1 miliona metrów sześciennych.

Obiekt, na którym mają być rozegrane trzy mecze w grupie i ćwierćfinał Euro-2012, ma powstać kosztem ponad 600 milionów złotych. Zakończenie budowy planowane jest na 20 stycznia 2011. Wiosną tego roku mają się odbyć pierwsze mecze na stadionie.

Od połowy maja 2009 na placu, na którym powstanie gdański stadion działa już wykonawca drugiej fazy robót, który wykonuje prace fundamentowe. Najbardziej zaangażowane prace mają miejsce pod przyszłą trybuną północną.

W chwili obecnej prace wykonuje się w systemie dwu-zmianowym, wykonawca pierwszego etapu robót pracował w systemie trzy-zmianowym z kilkunastogodzinna przerwą w niedziele. Na placu budowy stanęły już 2 z planowanych 11 żurawi budowlanych.

Stadion będzie obiektem długości 227 m, 194 m szerokości i 45 m wysokości. Dach będą podtrzymywać 82 stalowe przęsła, każde o wadze 66 ton. Płyty zadaszenia będą wykonane z poliwęglanu w 6 odcieniach bursztynu. Wokół stadionu będą dwie promenady o łącznej powierzchni 16 tys. m. kw. Na płytę boiska będzie można przedostać się 4 tunelami.

Na stadionie będą 22 klatki schodowe i 7 wind.

Stadion, wraz z obiektami towarzyszącymi, powstanie na działce o powierzchni 34 hektarów. Będzie miał 7 poziomów nadziemnych i jeden podziemny.

Kubatura stadionu będzie równa ośmiu gdańskim Bazylikom Mariackim (największy gotycki, ceglany kościół w Europie - PAP) czy też trzem halom widowiskowo-sportowym, która powstaje na granicy Gdańska i Sopotu. Sam projekt budowlany stadionu liczył 92 tomy,

Z ogólnej liczby 44 tysięcy widzów, którzy będą mogli oglądać mecze, 1500 miejsc przewidziano dla VIP-ów.

Deszczówka zbierana będzie do zbiornika o pojemności dwóch i pół tysiąca metrów sześciennych. Podlewana będzie nią murawa stadionu, woda ta ma też zasilać toalety.

Według projektu parkingi przy stadionie będą mogły pomieścić 1800 aut osobowych, 160 autokarów bądź ciężarówek. Długość żywopłotów na parkingu wynosić będzie 1,6 km - planuje się posadzenie 216 drzew takich jak klon, jawor, olsza czarna, brzoza omszona, grab pospolity, jesion wyniosły, czy ambrowiec amerykański.

W założeniu projektantów - biura architektonicznego z Duesseldorfu, które współpracowało przy tworzeniu stadionów piłkarskich m.in. Arena auf Schalke w Gelsenkirchen, AWD Arena w Hanowerze czy w Wolfsburgu - nie tylko bryła stadionu nawiązywać będzie do bryły bursztynu. Zaokrąglone kształty, nawiązujące do rozrzuconych kamieni, będą miały ławki, zadaszenia kontenerów kasowych i parkingów rowerowych, a podświetlenie tych elementów będzie koloru bursztynowego.

Oświetlenie płyty boiska będzie mieć poziom 2000 luxów, a odległość linii autowej od pierwszego rzędu trybun wahać się będzie od 6 do 10 metrów. Całkowity czas ewakuacji widzów z trybun ma wynosić 8 minut. Koncepcja funkcjonowania stadionu przewiduje nie tylko organizowanie spotkań piłkarskich, lecz również przeprowadzanie rozmaitego rodzaju konferencji czy sympozjów. Miałyby one odbywać się w salach VIP-owskich

Najbliższe miesiące i lata oznaczają dla Gdańska i okolic również inwestycje infrastrukturalne.

Rozbudowany zostanie port lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, do 2012 roku powstanie m.in. nowy terminal pasażerski. W sumie gdańskie lotnisko będzie mogło przyjąć 7 milionów osób rocznie; obecnie jest to około 2,5 miliona. Powstanie też nowa droga kołowania samolotów i miejsca postojowe.

Lotnisko, przy którym powstanie stacja, linia kolejowa połączy ze szlakiem wiodącym do Gdyni, istniejącym i obecnie wykorzystywanym, wytyczonym jeszcze przed II wojną światową.

Kosztem ponad 500 milionów złotych wyremontowane mają być gdańskie torowiska tramwajowe; większość tej inwestycji została już wykonana. Zakupione zostaną nowe zestawy tramwajowe, istniejące mają być wyremontowane.

Z lotniska w Rębiechowie prowadzić będzie do dzielnicy Wrzeszcz Trasa Słowackiego. Nie wiadomo jednak czy uda się doprowadzić ją, do 2012 roku, do samego stadionu. Jednak, jak podkreślają przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za EURO 2012 w Gdańsku, i tak główny ciężar transportu kibiców spoczywać ma na komunikacji zbiorowej, a jej sieć jest w tym miejscu dobrze rozwinięta. Koszt całości Trasy Słowackiego to 1 miliard 400 milionów złotych. Cały czas Gdańsk czyni starania o wciągnięcie na tak zwaną listę indykatywną - gwarantującą współfinansowanie z UE - Trasy WZ, która połączyłaby lotnisko z centrum miasta i drogą krajową na Warszawę.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!