W środę rusza tarcza drążąca tunel II linii metra

W środę rusza tarcza drążąca tunel II linii metra
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W środę drążenie tunelu centralnego odcinka II linii metra rozpocznie pierwsza z czterech tarcz TBM; ruszy z ronda Dmowskiego w stronę Powiśla - poinformowało we wtorek biuro prasowe stołecznego ratusza. Kolejna tarcza - "Maria" ma ruszyć w połowie czerwca, a dwie następne prawdopodobnie po letnich wakacjach.

Tarczę uruchomi o godz. 12.30 na placu budowy prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Tarcze, które będą wykorzystane do budowy II linii metra, drążą i jednocześnie układają tunel z prędkością ok. 10-12 metrów na dobę. Będą pracować siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Przy obsłudze jednej tarczy będą pracować 52 osoby w systemie czterech zmian.

Wykonawca AGP Metro Polska zdecydował, że tunele metra wykonają cztery, a nie trzy - jak planowano początkowo - tarcze TBM.

Tarcza "Anna", nosząca imię księżnej Anny Mazowieckiej, która jako pierwsza rozpocznie prace, do końca roku ma wydrążyć tunel południowy łączący stację Daszyńskiego ze stacją Świętokrzyska. Później wykona tunel południowy do Powiśla oraz łącznik między pierwszą i drugą linią metra pod parkiem Świętokrzyskim.

Jak powiedział we wtorek PAP rzecznik generalnego wykonawcy Mateusz Witczyński, druga tarcza TBM wyruszy "w miesiąc później". "Maria", nazwana na cześć urodzonej w Warszawie noblistki Marii Skłodowskiej-Curie, wyruszy z Ronda Daszyńskiego i wykona tunel północny między Rondem a Powiślem.

Trzecia "Wisła", a także czwarta tarcza, jeszcze nie mająca imienia, wykonają odcinki pomiędzy stacją Powiśle a stacją Dworzec Wileński. Jak dodał Witczyński "około wakacji rozpocznie się ich podziemny montaż, a po wakacjach mają wystartować".

Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) nie uległ zmianie. Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko mówił PAP w kwietniu, że wykonawca dotychczas nie zwracał się o przedłużenie prac.

Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W środę rusza tarcza drążąca tunel II linii metra

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!