Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W Rudzie Śląskiej powstaje trasa łącząca A4 i DTŚ

Autor: PAP
07-08-2012 17:29

Kosztem 43,5 mln zł w Rudzie Śląskiej zbudowano pierwszy odcinek trasy, która usprawni ruch w mieście, łącząc dwie najważniejsze drogi w aglomeracji katowickiej: autostradę A4 i Drogową Trasę Średnicową (DTŚ). Cała trasa ma być gotowa za niespełna dwa lata.

Trasa N-S (skrót pochodzi od angielskich nazw północ-południe) to najważniejsza obecnie inwestycja drogowa w Rudzie Śląskiej, istotna dla komunikacji w całej śląskiej aglomeracji. Dotąd - choć przez miasto przebiegają dwa ważne szlaki drogowe, A4 i DTŚ - dojazd z jednej drogi na drugą wymagał kłopotliwego przejazdu przez zatłoczone ulice miasta.
Pierwszy etap inwestycji obejmował liczący ok. 1 km odcinek od rudzkiej ul. 1 Maja, czyli drogi wojewódzkiej nr 925, do istniejącego węzła Drogowej Trasy Średnicowej. Zbudowano też dwupoziomowy węzeł nowej drogi z ul. 1 Maja - powstały tam dwa wiadukty o rozpiętości 56 m, oddzielnie dla każdego kierunku ruchu. Przy nowej drodze zbudowano chodniki, ścieżki rowerowe i pasy zieleni.

Przebudowano również ok. 800-metrowy odcinek ul. 1 Maja, który został oddany do użytku w ubiegłym tygodniu. Sama trasa N-S ma zostać otwarta dla ruchu wkrótce, gdy stosowne instytucje zakończą tzw. odbiór techniczny drogi.

Pierwszy etap budowy trasy sfinansowano głównie ze środków unijnych. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego przeznaczono na ten cel 36,9 mln zł, wobec 43,5 mln zł wszystkich kosztów.

Kolejny etap budowy, który ma zakończyć się w drugim kwartale 2014 r., będzie kosztować - według wstępnego kosztorysu - prawie 74,8 mln zł. W październiku ruszy procedura przetargowa, która wyłoni wykonawcę robót budowlanych dla tego przedsięwzięcia.

W drugim etapie powstanie odcinek trasy od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z dwupoziomowym węzłem z tą ulicą. Ulica Bukowa, obecnie ślepa, zostanie przedłużona aż do połączenia z ul. ks. Niedzieli. Połączenie to znacząco usprawni ruch w mieście, ułatwiając dojazd ze wschodnich dzielnic w kierunku Zabrza i Gliwic.

Ulica 1 Maja (droga wojewódzka nr 925), która łączy na osi północ-południe Drogową Trasę Średnicowa, autostradę A-4 i drogę krajową nr 44, ma szczególne znaczenie dla Rudy Śląskiej. Większość ciężkiego ruchu w osi północ-południe odbywa się właśnie tą ulicą.

Budowa trasy N-S pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego oraz lokalnego transportu towarów z dużego odcinka ul. 1 Maja przebiegającego na całej długości w zwartej zabudowie. Znajdują się tam liczne domy mieszkalne, szkoły, kościoły i sklepy. Docelowo po zakończeniu połączenia DTŚ z A4 trasa ma być budowana dalej w obie strony - do Bytomia i Mikołowa.

Rudzka trasa N-S będzie miała dwie jezdnie o szerokości 7 m z pasem dzielącym o szerokości 4 m. Oprócz budowy samej trasy, w ramach tej inwestycji przewidziano również przebudowę kilku ulic w pobliżu nowej drogi.

Drogowa Trasa Średnicowa, która dzięki trasie N-S zyska w Rudzie Śląskiej wygodne połączenie z autostradą A4, to droga łącząca obecnie Katowice z Zabrzem - przez Chorzów, Świętochłowice i Rudę Śląską. Obecnie prowadzone inwestycje zakładają zakończenie całego brakującego odcinka do drogi krajowej nr 88 w Gliwicach - do końca 2014 r.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 828 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP