W przyszłym roku budowa inwestycji do obsługi dużych promów w Świnoujściu

W przyszłym roku budowa inwestycji do obsługi dużych promów w Świnoujściu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W połowie 2018 r. w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) ma ruszyć budowa infrastruktury portowej do obsługi dużych promów. Zarząd portów Szczecin i Świnoujście liczy, że dzięki inwestycji obsłuży większą masę ładunkową.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w ubiegłym tygodniu podpisał z konsorcjum firm Compono i Tractebel Engineering umowę na opracowanie studium wykonalności i wykonanie projektów budowlano-wykonawczych dot. przystosowania infrastruktury świnoujskiego terminala promowego do obsługi transportu intermodalnego (wykorzystującego więcej niż jeden rodzaj transportu-PAP).

Wyłoniony w przetargu nieograniczonym wykonawca będzie miał 11 miesięcy na przygotowanie studium wykonalności i wykonanie projektów budowlano-wykonawczych.

Wbicie pierwszej łopaty pod inwestycję planowane jest w połowie przyszłego roku - powiedziała we wtorek PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu. Jak dodała, inwestycja powinna być ukończona do 2022 r.

W świnoujskim terminalu powstanie infrastruktura do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów. Terminal będzie mógł dzięki niej świadczyć nowy rodzaj usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP) w roku 2020. Port szacuje, że do 2040 r. liczba przeładowanych TEU zwiększy się trzykrotnie.

Przedsięwzięcie zakłada połączenie i przebudowę stanowisk promowych nr 5 i 6; powstanie nowe nabrzeże o długości 293 metrów i głębokości 13 metrów. Wybudowane zostaną także trzy nowe place postojowe połączone estakadą, stanowiącą nowy drugi wjazd na teren terminala. Poza tym w planach jest także modernizacja istniejących torów kolejowych i przebudowa istniejących, nowa rampa, przebudowa galerii pasażerskiej i zakup nowego sprzętu przeładunkowego.

Modernizacja terminala w Świnoujściu to kolejny element rozwoju transportu intermodalnego. Jak podkreśla zarząd portu, obok transportu morskiego i śródlądowego spółka stawia na kolej, która jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Według portu, przedsięwzięcie jest spójne z priorytetami UE, która kładzie duży nacisk na usprawnienie połączeń w ramach korytarzy transportowych z wykorzystaniem przyjaznych środowisku gałęzi transportu.

Zarząd portu widzi wzrost masy towarowej, która będzie obsługiwana - z wykorzystaniem korytarza Bałtyk-Adriatyk - przez port w Świnoujściu.

Dynamika wzrostu obrotów towarowych w terminalu promowym w Świnoujściu wynosi w każdym roku ok. 10 proc. W kierunku Skandynawii odchodzi ze Świnoujścia 11 kursów dziennie. Dla dalszego rozwoju terminala kluczowe znaczenie ma dobre skomunikowanie z zapleczem; dokończenie budowy S3, którą towary są transportowane z południa Europy do Szwecji i w kierunku odwrotnym.

Szacunkowa wartość inwestycji to prawie 133 mln zł, z czego 75 proc. to unijne dofinansowanie.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W przyszłym roku budowa inwestycji do obsługi dużych promów w Świnoujściu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!