Niemal 100 mln zł wydało wspólnie Miasto Poznań oraz PKP PLK na realizację jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w południowo-zachodniej części miasta. Przebudowany układ komunikacyjny w obrębie ul. Czechosłowackiej otwarto w piątek dla ruchu.
"Mieszkańcy mówią, że czekali na ten tunel 40 lat. Samochody często stały tutaj w korku i ta uciążliwość powodowała paraliż w zasadzie w całej dzielnicy. (…) Zakończyliśmy inwestycję potrzebną zarówno dla kierowców, transportu publicznego, pieszych i rowerzystów" - zaznaczył zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski.
Na prace w związku z realizacją inwestycji Miasto wydało ok. 78 mln zł. Za realizację odpowiadała spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM). W trakcie prac została zmieniona m.in. konstrukcja jezdni, powstały również nowe chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Stworzono ponadto miejsca postojowe i sygnalizację świetlną.
Za przebudowę odcinka tunelu, leżącego m.in. bezpośrednio pod torami oraz za jego oświetlenie, odwodnienie, budowę zadaszonych wyjść na perony, odpowiadała spółka PKP PLK, która przeznaczyła na ten cel ok. 20 mln zł.
Jak podkreślono w komunikacie prasowym, obecnie prowadzone przez PKP PLK prace na 32-kilometrowym odcinku linii kolejowej E59 między Poznaniem a Czempiniem są zaawansowane w ponad 80 proc., a ich koszt wynosi ok. 360 mln zł. Dotychczas zrealizowano m.in. prace torowe i sieciowe między Poznaniem a Luboniem oraz między Mosiną a Czempiniem. Zmodernizowano też perony na stacjach m.in. Poznań Dębiec i Luboń. Nadal trwa natomiast budowa wiaduktu drogowego w Łęczycy oraz wiaduktu kolejowego w Mosinie.
Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch podkreślił, że cały projekt ma się zakończyć w połowie przyszłego roku. "Jego efektem będzie krótsza i bezpieczniejsza podróż, a także coraz lepsza obsługa pasażerów. Pociągi pojadą wówczas z prędkością do 160 km/h. Dzięki temu podróż z Poznania do Wrocławia skróci się o około 30 minut" - wskazał.