XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W piątek otwarcie ostatniego odcinka obwodnicy Bytomia

W piątek otwarcie ostatniego odcinka obwodnicy Bytomia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na piątkowy wieczór zaplanowano otwarcie trzeciego - ostatniego - odcinka obwodnicy Bytomia. Inwestycja bezkolizyjnie łączy istniejące już fragmenty obwodnicy Bytomia z wylotem tranzytowej drogi nr 88 na Gliwice i Wrocław.

Wcześniej, na godz. 16, zaplanowano prezentację nowej obwodnicy mieszkańcom. W ramach dnia otwartego w rejonie skrzyżowania ul. Miechowickiej i Frenzla ma odbyć się rodzinne grillowanie, planowany jest również rowerowy objazd inwestycji. Z trzydziestometrowego podnośnika będzie można zobaczyć, jak nowa droga wpisuje się w bytomski krajobraz.

Nowy odcinek obwodnicy ma niewiele ponad dwa kilometry. W ramach tego samego projektu - dzięki oszczędnościom - rozbudowano też z jednego do dwóch pasów w każdą stronę niespełna dwukilometrowy odcinek drogi nr 88 w stronę Gliwic. Tranzytową trasę bezkolizyjnie połączył z obwodnicą tunel.

Cała bytomska obwodnica stanie się częścią północnej obwodnicy aglomeracji, o kluczowym znaczeniu dla tej części regionu. Ułatwi przede wszystkim jazdę na osi miast: Gliwice, Zabrze, Bytom, Siemianowice Śląskie i Będzin, skracając czas przejazdu szacunkowo o kilkanaście minut.

Głównym wąskim gardłem tego kierunku było dotąd centrum Bytomia, gdzie krzyżują się drogi krajowe nr 11, 79 i 94. Koncepcję obwodnicy - wytyczonej na osi wschód-zachód na północ od centrum miasta - zaczęto realizować w latach 90. ubiegłego wieku. Jako jej część wykorzystano istniejącą już ul. Podmiejską w Piekarach Śląskich od drogi nr 911 do ul. Nałkowskiej w Radzionkowie. W 2000 r. fragment ten połączono z ul. Strzelców Bytomskich w Bytomiu pierwszym 1,5-kilometrowym odcinkiem obwodnicy zbudowanym za 19 mln zł.

Drugi etap budowy trasy zakończył się w 2008 r. Za 96 mln zł z udziałem środków unijnych powstał ponad dwukilometrowy odcinek do ul. Celnej - z wiaduktem nad ul. Strzelców Bytomskich (droga nr 11) i tunelem pod magistralą kolejową Katowice-Gdynia.

Teraz obwodnica została doprowadzona do skrzyżowania ul. Miechowickiej, Frenzla i Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego, czyli drogi nr 88. Dotychczasową część obwodnicy połączyła z tym ważnym skrzyżowaniem jednojezdniowa droga po jednym pasie ruchu w każdą stronę - taka, jak na zbudowanych już odcinkach. Bezkolizyjny przejazd z obwodnicy do drogi nr 88 na Gliwice umożliwia zbudowany pod skrzyżowaniem 80-metrowy tunel.

Po otwarciu inwestycji, które - według przedstawicieli Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Bytomiu - nastąpi w piątek późnym wieczorem, przez skrzyżowanie będzie można przejechać bez zatrzymywania się tunelem. Ruch na powierzchni w innych relacjach będzie - jak wcześniej - regulowany światłami.

Trzeci etap budowy bytomskiej obwodnicy, po oszacowaniu na ponad 118 mln zł, cztery lata temu zgłoszono do unijnego dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego. Samorząd regionu uznał ten projekt za kluczowy, przyznając mu 65,7 mln zł, a gdy okazało się, że ostateczny koszt jego realizacji będzie mniejszy o prawie 20 proc., nie zmniejszył dofinansowania.

Ta decyzja umożliwiła rozszerzenie przedsięwzięcia. Jako zadanie uzupełniające bytomski samorząd przygotował remont i rozbudowę istniejącego niespełna dwukilometrowego odcinka drogi nr 88 - od wylotu z planowanego tunelu obwodnicy do granicy z Zabrzem.

Przed kilkoma laty sąsiednie Zabrze wyremontowało swój odcinek tej trasy - na całej długości jednej szerokiej jezdni są tam po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Dotąd na granicy Bytomia droga ta zwężała się do jednego pasa w każdą stronę. Po modernizacji ma - dzięki betonowej barierze między kierunkami jazdy - wyższy standard, niż w Zabrzu.

Wykonawcą trzeciego etapu obwodnicy Bytomia i modernizacji drogi nr 88 było konsorcjum, na którego czele stanęła firma Eurovia Polska. Prace prowadzono w systemie "Projektuj i buduj", czyli wykonawca zapewnił również m.in. opracowanie projektu budowlanego i zgodę na budowę. Inwestycję zrealizowano nieznacznie wyprzedzając terminy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W piątek otwarcie ostatniego odcinka obwodnicy Bytomia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!