W listopadzie ruszy rozbiórka Mostu Cłowego w Szczecinie

W listopadzie ruszy rozbiórka Mostu Cłowego w Szczecinie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W listopadzie rozpocznie się rozbiórka części nośnej Mostu Cłowego - jednej z najważniejszych przepraw w Szczecinie. Zmodernizowany most z nowymi przęsłami i nawierzchnią ma być przejezdny pod koniec lipca 2017 roku.

Kompleksowy remont mostu realizowany przez konsorcjum Vistal Gdynia oraz Vistal Infrastructure zakłada wymianę części nośnej na nową i oparcie jej na istniejących podporach.

"Rozpoczęliśmy już prace od robót rozbiórkowych, na razie na górze mostu" - powiedział w środę dziennikarzom prezes firmy Vistal Infrastructure Piotr Orzechowski. "Frezowana jest nawierzchnia bitumiczna, a za chwilę rozpoczynamy rozbiórkę elementów bezpieczeństwa ruchu oraz istniejących sieci. Na początku listopada przystępujemy do robót zasadniczych związanych z rozbiórką mostu" - dodał.

Część nośna przeprawy ma zostać usunięta jeszcze w tym roku. "Do Szczecina przypłyną dwie duże jednostki, które posłużą do robót zasadniczych podczas rozbiórki. Prace rozbiórkowe musimy rozpocząć od podparcia uszkodzonego przęsła zachodniego" - dodał prezes. Wyjaśnił, że po podparciu obiekt będzie rozbierany "przęsło po przęśle, element po elemencie, z wykorzystaniem niemal wszystkich dostępnych technologii rozbiórkowych".

Oprócz rozbiórki istniejących przęseł kablobetonowych, wykonawca będzie musiał także wyremontować przyczółki i podpory starego mostu, a także zamontować nowe przęsła o konstrukcji zespolonej. Przewidziane jest także położenie nowej nawierzchni na moście i jego wyposażenie.

Konstrukcje stalowe w dziewięciu częściach przypłyną do Szczecina z Gdyni. Krótki czas remontu i wykorzystanie istniejących podpór spowodował, że zdecydowano się na odtworzenie istniejących przęseł, jako konstrukcji zespolonej, o wyglądzie zbliżonym do obecnych.

Według prezydenta Szczecina Piotra Krzystka, nowy most ma być przejezdny do końca lipca 2017 r.

Most Cłowy łączy prawobrzeżną część Szczecina z lewobrzeżną. Zapewnia dojazd do miasta, ale także do portu w Szczecinie. Jak mówił, port służy celom i zadaniom obronnym, pojawiają się w nim jednostki NATO, co powoduje, że wszystkie mosty w mieście muszą być sprawne w stu procentach i muszą mieć pełną nośność.

Umowa na modernizację mostu, podpisana we wrześniu br. z konsorcjum Vistal Gdynia oraz Vistal Infrastructure, opiewa na blisko 18,7 mln zł.

Pod koniec maja br. o głośnym huk, który dobiegł spod mostu, poinformowali wędkarze. Specjaliści wezwani na miejsce stwierdzili, że most należy zamknąć. Awarii uległy stalowe cięgna sprężające umieszczone w opasce żelbetowej wykonanej pomiędzy belkami. Stwierdzono także zarysowania poprzecznicy i pęknięcie opaski żelbetowej. Od maja br. trasa alternatywna przebiega przez Most Pionierów.

Most Cłowy został oddany do użytku w 1960 roku. Ma 204 m długości i blisko 19 m szerokości.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W listopadzie ruszy rozbiórka Mostu Cłowego w Szczecinie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!