PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W II połowie roku może zabraknąć niektórych kruszyw do budowy dróg?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
27-01-2011 17:53
W II połowie roku może zabraknąć niektórych kruszyw do budowy dróg?

W drugiej połowie roku - z powodu dużej ilości prowadzonych inwestycji drogowych i problemów z logistyką - może zabraknąć niektórych rodzajów materiałów - wynika z wypowiedzi dla wnp.pl prezesa Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw, Aleksandra Kabzińskiego.

Ubiegły rok był dla producentów kruszyw okresem stabilizacji. Bardzo dobre dla branży powinno być pierwsze półrocze 2011 r. Natomiast w drugiej połowie roku - z powodu dużej ilości prowadzonych inwestycji drogowych i problemów z logistyką - może zabraknąć niektórych rodzajów materiałów - wynika z wypowiedzi dla wnp.pl prezesa Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw, Aleksandra Kabzińskiego.

- Pierwsze półrocze 2010 r. było dla branży słabe, ponieważ największe inwestycje drogowe znajdowały się w fazie projektowania. W drugiej połowie roku prace ruszyły, dlatego niektóre miesiące, np. październik, przypominały okresy z 2007 r., który był najbardziej udany dla branży - powiedział Kabziński.
Dodał, że według szacunkowych danych, w 2010 r. wyprodukowano w Polsce ok. 200 mln ton kruszyw naturalnych, czyli kruszyw łamanych, żwirów i piasków. Natomiast produkcja kruszyw sztucznych i pochodzących z recyklingu wyniosła ok. 10-15 mln ton. Kabziński zaznaczył, że te dane nie są dokładne, ponieważ trudno oszacować produkcję prowadzoną przez małe zakłady oraz pochodzącą z nielegalnych źródeł.

- Poziom wydobycia w ubiegłym roku był podobny do tego z 2009 r. Rok 2010 był okresem stabilizacji, choć branża spodziewała się lepszych wyników. W ciągu ostatnich lat zwiększyło się zapotrzebowanie na kruszywa drogowe, a zmniejszyło na kruszywa budowlane, co wiąże się ze spowolnieniem w budownictwie ogólnym - wskazał Kabziński.

Dodał, że znaczenie importowanego kruszywa na rynku można uznać jako „higieniczne”. W ubiegłym roku wyniosło ok. 4 mln ton. Najwięcej - ok. 1,5 mln ton - przywieziono z Niemiec. Natomiast w tym samym czasie krajowi producenci wyprodukowali na eksport ok. 1,5 mln ton kruszywa.

Kabziński przypomniał, że w przypadku kruszywa, wartość jego transportu zazwyczaj przewyższa już wartość samego budulca, jeśli musi zostać przewiezione na odległość dalszą niż 150 km. Dlatego chociażby w strefach przygranicznych na zachodzie Polski często jest spotykany import kruszyw z Niemiec.

Zdaniem Kabzińskiego, krajowi producenci są w stanie zaspokoić zapotrzebowanie na kruszywo, które istnieje na polskim rynku.

- Mniej więcej od 2006 r. producenci zwiększali swój potencjał wytwórczy, ponieważ postępowało przekonanie, że popyt na kruszywo będzie rosnąć. Obecnie moce produkcyjne krajowych producentów są szacowane na ok. 280-300 mln ton rocznie, co znacznie przewyższa zapotrzebowanie rynkowe - powiedział Kabziński.

- W ostatnim okresie ceny kruszyw spadają, bo istnieje regionalna nadprodukcja. Są też regiony o zwiększonym zapotrzebowaniu, ze względu na dobrą rentę geograficzną i istniejące w pobliżu inwestycje. Tam ceny są stabilniejsze. Natomiast ogółem od 2008 r., gdy ceny u producentów były relatywnie wysokie, następuje ich systematyczny spadek - zaznaczył.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP