W grudniu ruszą prace rozbiórkowe dworca Łódź Fabryczna

W grudniu ruszą prace rozbiórkowe dworca Łódź Fabryczna
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W grudniu mają się rozpocząć roboty rozbiórkowe na terenie zamkniętego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. W miejscu, gdzie powstanie wykop pod budowę podziemnego dworca i węzła komunikacyjnego, ruszą zaś badania geologiczne.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka budowy Katarzyna Rumowska, na terenie dworca Łódź Fabryczna trwają prace przygotowawcze do robót rozbiórkowych, których rozpoczęcie planowane jest w pierwszych tygodniach grudnia.

W pierwszej kolejności rozebrane mają być obiekty należące do dawnego zaplecza pracowników PKP, budynki gospodarcze, a także byłe kioski i punkty sprzedaży biletów autobusowych. Budynek dworca zostanie rozebrany po wykonaniu ekspertyzy dotyczącej jego stanu, w konsultacji z konserwatorem zabytków, a także po uzyskaniu pozwolenia na rozbiórkę.

Według przedstawicieli konsorcjum, trwają także prace przygotowawcze do rozbiórki trakcji energetycznych. W kolejnym etapie - po uzyskaniu zezwolenia - rozpocznie się demontaż torów kolejowych. Do rozebrania jest ok. 14 km trakcji i torów.

W grudniu rozpoczną się też badania geologiczne na terenie przyszłego wykopu. W związku z tym w obrębie placu budowy konieczna będzie, ze względu na kolizje z prowadzonymi robotami, wycinka drzew i krzewów.

"Wykonawca czeka na urzędowe pozwolenie na wycinkę. Badania geologiczne będą trwać około trzech, czterech miesięcy" - wyjaśniła Rumowska.

Budowa podziemnego dworca to jedna z największych inwestycji kolejowych w Unii Europejskiej. Osiem torów i cztery perony dworcowe znajdą się 16,5 m pod ziemią, zaś 10,5 m nad nimi ma przebiegać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Powstaną nowe przystanki i trasy tramwajowe, a w północnej części dworca znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Torpol, Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. Otwarcie nowego dworca i węzła komunikacyjnego planowane jest na 2015 rok. Inwestycja współfinansowana przez UE ma kosztować ponad 1,75 mld zł.

Projekt przewiduje także w przyszłości powstanie dwóch tuneli pod Łodzią - jednego dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego, oraz drugiego dla kolei dużych prędkości na trasie Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W grudniu ruszą prace rozbiórkowe dworca Łódź Fabryczna

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!