PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W designie nie warto grać solo

Autor: Propertydesing.pl
02-06-2017 11:35

Dobre wzornictwo w Polsce nabiera rozpędu. Dziś warto postawić na design. Jaka jest w tym rola producentów i designerów? Czy postawić na „design thinking”, a może włączyć „design feeling”? O tym rozmawialiśmy podczas sesji "Design – inteligentne narzędzie, które pobudza przedsiębiorstwa" w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Relacja na linii przedsiębiorca – projektant nie zawsze bywa łatwa. Czy producent wie wszystko, a projektant powinien być tylko realizatorem wizji przedsiębiorcy? Jaka jest rola designera? Jak stworzyć udany mariaż na linii projektant – przedsiębiorca?
- Aby współpraca była dobra, trzeba się rozumieć, określić cele współpracy i co chcemy razem osiągnąć - twierdzi Adam Krzanowski, prezes zarządu, współwłaściciel, Grupa Nowy Styl. Jak zaznacza, taki proces trwa długo, ale tylko tak można stworzyć dobry produkt. - Firma musi wiedzieć, czego oczekuje. Trzeba mieć dobrze sprecyzowany i specyfikowany produkt, który chcemy stworzyć - nadmienia i dodaje, że należy trzymać się z góry określonego celu, bo inaczej może firmę spotkać porażka wdrożeniowa. - Nie każdy projektant jest w stanie zaprojektować każdy produkt. Trzeba jasno określić, czego się od projektanta oczekuje i określić zasady współpracy - uważa Krzanowski. Jego zdaniem projektant musi rozumieć technologie, proces produkcji i zdawać sobie sprawę z kosztów wdrożenia produktu.

Pete Kercher, założyciel, członek Europejskiego Instytutu Projektowania i Niepełnosprawności, ambasador, Design for All Europe, uważa, że producent nie jest omnibusem. Trzeba mieć pokorę, a niekiedy nawet zrobić krok w tył. Zgadza się z nim Marcin Barański, dyrektor generalny, Meble Vox. - Projektant nie jest realizatorem naszej wizji – zauważa. Jak wspomina Barański, dobrym rozwiązaniem jest stworzenie briefu w procesie badawczym, gdzie zaangażowane są dwie strony: producent i designer. Zdaniem Barańskiego, tak utrzymana relacja daje świetny efekt. - Ważna jest zmiana „świadomości” w organizacji: z tego, jak szybko sprzedać na to, jak stworzyć coś wyjątkowego. To nie lada wyzwanie – nadmienia.

- Nie zawsze powinno być tak, że firma musi wiedzieć. Przekonanie, że wiemy w procesie projektowym – czasami bywa złym doradcą – nie ma tu przestrzeni dla innowacji. Czasami lepiej, żeby firma mówiła otwarcie, że nie wie i zaczęła poszukiwać. A dzięki temu mogą powstać innowacyjne produkty – zauważa Ewa Gołębiowska, dyrektor, Zamek Cieszyn.

Jacek Chrzanowski, założyciel i projektant, One/One Lab, nadmienia, że nie boi się nie wiedzieć. - To jest właśnie moment, że mogę się stać się bardziej kreatywny. Bardziej obawiam się dnia, kiedy powiem, że wszystko wiem. Niewiedza może być dobra – stwierdza.

Jak zatem jest rola w tej relacji designera? - Dla mnie designer jest takim dyrygentem. Nie może grać solo, ale ma sprawić, że wszyscy grali w jednym zespole, bo tylko tak powstanie piękna muzyka – mówi Kercher.

Pełną relację czytaj w serwisie Propertydesign.pl
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP