PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W budownictwie drogowym mamy sytuację kryzysową

Autor: wnp.pl (Adam Maciejewski)
05-09-2008 13:42
W budownictwie drogowym mamy sytuację kryzysową

- W budownictwie drogowym mamy sytuację kryzysową - poinformowali w piątek 5 września szefowie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, zrzeszającej ponad dwieście firm z branży drogowo-mostowej z całej Polski

Wysłali do premiera Donalda Tuska list w którym alarmują, że mimo rządowych zapowiedzi, spada liczba przetargów na budowy dróg.
– W 2007 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz jej oddziały rozstrzygnęły 165 przetargów na nowe inwestycje drogowe. W tym roku było ich już tylko 125. Mamy wrzesień, więc to jest praktycznie koniec zleceń w tym roku- powiedział Adam Kuligowski, wiceprezes Izby.

W efekcie firmy drogowe, które w zeszłym roku zanotowały spadek obrotów nawet o połowę , w tym roku pogłębiły go o kolejne 30 proc. Najlepsi utrzymują rentowność netto rzędu 2 proc, ale wiele firm, pracuje bez zysków. Przyczyną zdaniem Izby jest bezkrytyczne przejęcie przez ministra Cezarego Grabarczyka planów budowy dróg przygotowanych przez jego poprzednika z PiS czyli ministra Polaczka. Efektem jest utrzymanie zeszłorocznych założeń przewidujących budowę do 2012 roku niespełna 1 tysiąca kilometrów autostrad, 2 tysięcy kilometrów dróg ekspresowych oraz dostosowanie do zwiększonego obciążenia ok. 4 tys.km już istniejących tras.

- Nasi pracownicy po raz pierwszy od lat wyjeżdżają na letnie wakacje. Ale dlatego, źe nie ma dla nich pracy – dodaje Wojciech Malusi, prezes OIGD. Jego zdaniem rząd powinien jak najszybciej wyodrębnić z GDKiA firmę, która zajmie się wyłącznie nowymi inwestycjami. – Powinna to być prawa handlowego, z którą dużo łatwiej niż z urzędem centralnym będzie się nam rozmawiało o szczegółach inwestycji-uważa prezes Malusi. Oczekuje też zmiany ostrych warunków przetargów, sprawiających, że zlecenia nie mogą być podejmowane przez firmy zatrudniające młodych inżynierów , bez kilkuletniej praktyki. – Osiem lat praktycznej pracy przy budowach dróg oznacza w naszej rzeczywistości kilkunastoletni staż pracy, bo drogownictwo to branża sezonowa, działająca wiosną i latem - wyjaśnia szef OIGD.

Branża drogowa w 90 proc. buduje na zlecenie władz państwowych lub samorządowych.

Znikomą cześć stanowią zamówienia prywatne, np. na budowę parkingów lub dojazdów do hipermarketów. Prezes Malusi ujawnił, że Ministerstwo Infrastruktury praktycznie nie ma władzy nad dzialanością GDKiA. – W sierpniu dwóch wiceministrów w tym resorcie zamierzało się podać do dymisji, uznając, że nie mają wpływu na to, co się dzieje w drogownictwie. To tych dymisji nie doszło, ale problem pozostaje- uważa prezes Malusi. Izba zaapelowała też do premiera, aby doprowadził do sprostowania nieprawdziwych informacji podawanych przez ministra sportu Mirosława Drzewieckiego, jakoby chińskie firmy mogły zbudować w Polsce drogi kilkakrotnie taniej. – To nie jest możliwe ze względów praktycznych. Gdyby nawet Chińczycy pracowali u nas za darmo, to koszty spadną najwyżej o 12-15 proc. bo taki jest udział robocizny w kosztach budowy.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 602 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP