W budownictwie drogowym jest lepiej, ale wiele trzeba jeszcze zmienić

W budownictwie drogowym jest lepiej, ale wiele trzeba jeszcze zmienić
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ożywienie w przetargach GDDKiA jest widoczne, podobnie jak poprawa relacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Konieczne jest jednak m.in. znalezienie dodatkowych źródeł finansowania dla inwestycji, a także lepsze wykorzystywanie możliwości, które daje znowelizowane Prawo zamówień publicznych.

Nowemu otwarciu w inwestycjach w infrastrukturę drogową dyskutowano w czwartek podczas jednego z paneli IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jak wskazywano, w budownictwie drogowym jest widoczne ożywienie oraz poprawa relacji pomiędzy GDDKiA a wykonawcami.

Większość inwestycji jest jednak realizowana w formule „projektuj i buduj”, więc prawdziwy ruch na placach budowy będzie widoczny dopiero w 2018 r.

Do tego czasu kluczowe będzie m.in. znalezienie odpowiedzi na to, jak sfinansować całość inwestycji zapisanych w Programie Budowy Dróg Krajowych, a także jak skutecznie korzystać z pozacenowych kryteriów wyboru wykonawców.

Krzysztof Kondraciuk, generalny dyrektor GDDKiA, wskazał, że PBDK - uchwalony przez poprzedni rząd przed wyborami - był w dużej mierze zbiorem „pobożnych życzeń”.

Zaznaczył, że przy finansowaniu zapewnionym na 107 mld zł, do Programu wpisano zadania o kosztorysowej wartości 198 mld zł. Niemniej w miarę możliwości GDDKiA będzie wdrażać inwestycje, które mają doprowadzić do domknięcia sieci najważniejszych dróg ekspresowych i autostrad.


Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services, wskazał, że coraz ważniejszym źródłem pozyskiwania środków na utrzymanie i rozbudowę infrastruktury będą wpływy z opłat od kierowców.

Cywiński podał, że od 2011 r. wpływy z systemu viaTOLL, którego operatorem jest Kapsch, zasiliły Krajowy Fundusz Drogowy środkami na poziomie 7,7 mld zł.

Zaznaczył przy tym, że wg pierwotnych założeń, system miał objąć do 2018 r. ponad 7 tys. km dróg. Tymczasem w lipcu tego roku będzie to dotyczyć dopiero tras o łącznej długości ok. 3,6 tys. km.

Jerzy Werle, prezes Warbudu, akcentował, że sposobem na obniżenie kosztów nowych dróg jest formuła „projektuj i buduj”, która pozwala wykonawcom dokonać optymalizacji cenowej.

Zagrożeniem dla wykonawców pozostaje możliwość kumulacji inwestycji, która może doprowadzić do wzrostu cen materiałów, kłopoty z logistyką kontraktów, a także problemy z dostępem do potencjału podwykonawczego.

Werle odniósł się także do pozacenowych kryteriów oceny ofert, które od ubiegłorocznej nowelizacji Prawa zamówień publicznych muszą mieć 40-procentowy udział w punktacji.

Wciąż jednak to cena najczęściej decyduje o wygranej w przetargach, gdyż trudno znaleźć w pełni obiektywne pozacenowe kryteria - poza terminem realizacji oraz okresem gwarancji, w których to wykonawcy zazwyczaj deklarują takie same wartości.

Zdaniem prezesa, godnym uwagi mogłoby być chociażby przyznawanie punktów za rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa pracy na budowie.

Michał Skorupski, który w KPMG jest dyrektorem w zespole doradczym dla administracji publicznej i infrastruktury, przyznał, że bardzo trudno jest stworzyć system pozacenowej oceny i kontroli ofert, który pozostanie w pełni przejrzysty.

Jednak, jego zdaniem, prawo stwarza możliwości, aby zamawiający dokonywali subiektywnej oceny w zakresie rozwiązań technicznych oraz sposobu realizacji zadania. Zwłaszcza w przypadku takich inwestorów jak GDDKiA, którzy posiadają duże doświadczenie i kompetencje w zakresie wiedzy inżynierskiej.

Zarówno Skorupski, jak i Piotr Witecki, senior associate w DLA Piper, zwrócili uwagę, że od czerwca zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące zawierania ugód. To natomiast daje nadzieje, że więcej sporów będzie rozstrzyganych polubownie, a nie w trakcie długoletnich procesach sądowych.

Witecki wskazywał też m.in. na ważną rolę, którą w zamówieniach publicznych odgrywa inżynier kontraktu. W Polsce wciąż jest on przedstawicielem zamawiającego, działającego w jego interesie, a nie prawdziwie niezależnym rozjemcą.

Tomasz Elżbieciak
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!