PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W budownictwie drogowym jest lepiej, ale wiele trzeba jeszcze zmienić

Autor: WNP.PL (Tomasz Elżbieciak, Adam Sierak)
11-05-2017 19:56

Ożywienie w przetargach GDDKiA jest widoczne, podobnie jak poprawa relacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Konieczne jest jednak m.in. znalezienie dodatkowych źródeł finansowania dla inwestycji, a także lepsze wykorzystywanie możliwości, które daje znowelizowane Prawo zamówień publicznych.

Nowemu otwarciu w inwestycjach w infrastrukturę drogową dyskutowano w czwartek podczas jednego z paneli IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jak wskazywano, w budownictwie drogowym jest widoczne ożywienie oraz poprawa relacji pomiędzy GDDKiA a wykonawcami.

Większość inwestycji jest jednak realizowana w formule „projektuj i buduj”, więc prawdziwy ruch na placach budowy będzie widoczny dopiero w 2018 r.

Do tego czasu kluczowe będzie m.in. znalezienie odpowiedzi na to, jak sfinansować całość inwestycji zapisanych w Programie Budowy Dróg Krajowych, a także jak skutecznie korzystać z pozacenowych kryteriów wyboru wykonawców.

Krzysztof Kondraciuk, generalny dyrektor GDDKiA, wskazał, że PBDK - uchwalony przez poprzedni rząd przed wyborami - był w dużej mierze zbiorem „pobożnych życzeń”.

Zaznaczył, że przy finansowaniu zapewnionym na 107 mld zł, do Programu wpisano zadania o kosztorysowej wartości 198 mld zł. Niemniej w miarę możliwości GDDKiA będzie wdrażać inwestycje, które mają doprowadzić do domknięcia sieci najważniejszych dróg ekspresowych i autostrad.


Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services, wskazał, że coraz ważniejszym źródłem pozyskiwania środków na utrzymanie i rozbudowę infrastruktury będą wpływy z opłat od kierowców.

Cywiński podał, że od 2011 r. wpływy z systemu viaTOLL, którego operatorem jest Kapsch, zasiliły Krajowy Fundusz Drogowy środkami na poziomie 7,7 mld zł.

Zaznaczył przy tym, że wg pierwotnych założeń, system miał objąć do 2018 r. ponad 7 tys. km dróg. Tymczasem w lipcu tego roku będzie to dotyczyć dopiero tras o łącznej długości ok. 3,6 tys. km.

Jerzy Werle, prezes Warbudu, akcentował, że sposobem na obniżenie kosztów nowych dróg jest formuła „projektuj i buduj”, która pozwala wykonawcom dokonać optymalizacji cenowej.

Zagrożeniem dla wykonawców pozostaje możliwość kumulacji inwestycji, która może doprowadzić do wzrostu cen materiałów, kłopoty z logistyką kontraktów, a także problemy z dostępem do potencjału podwykonawczego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 465 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP