W 2013 roku wzrost podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniesie około 600 tys. mkw. - wynika z danych agencji Colliers. W bieżącym roku otwartych zostanie aż 5 centrów handlowych o powierzchni ponad 50 tys. mkw.
Ponad 30 proc. nowej podaży dostarczono w 8 największych polskich aglomeracjach, a blisko 60 proc. w miastach małej i średniej wielkości (poniżej 200 tys. mieszkańców).
Na polskim rynku handlowym pojawili się także nowi deweloperzy centrów wyprzedażowych. Pierwsze centra tego formatu zostały ukończone w Szczecinie (Outlet Park Szczecin, Echo Investment) oraz w Rzgowie pod Łodzią (Ptak Outlet, Centrum Targowe Ptak SA). Na koniec roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęła 9,17 milionów mkw.
Polski rynek handlowy w 2012 roku wzbogacił się o nowe międzynarodowe marki, m.in. amerykańskie sieci Victoria's Secret, Bath&Body Works i American Eagle Outfitters czy skandynawską markę COS (Collection of Style), należącą do sieci H&M. W centrach handlowych pojawiły się także tzw. pop-up shops, czyli sklepy tymczasowe, otwarte w danej lokalizacji przez określony czas. Taka forma pozwala na rozpoznanie rynku i przeważnie wybierana przez nowe marki oraz młodych projektantów (np. Pop-Up Shop Bohoboco i Loft37.pl oraz Pop-Up Store Blessus w Starym Browarze, czy butik Łukasza Jemioła w Manufakturze).
Współczynnik powierzchni niewynajętej w największych aglomeracjach miejskich nie przekroczył 5 proc.. Najmniej dostępnej powierzchni znajduje się w Warszawie i Szczecinie.
Obecnie w budowie znajduje się blisko 800 tys. mkw. powierzchni handlowej. W opinii Colliers International w związku z wysoką aktywnością deweloperów przyrost podaży w 2013 roku będzie wyższy od poziomu odnotowanego w roku 2012 i szacuje się, że wyniesie ok. 600 tys. mkw. Deweloperzy ponownie zwracają się w stronę większych miast, szukając w nich luk do zagospodarowania, czy to pod względem lokalizacji, czy uzupełnienia oferty lub zróżnicowania formatu handlowego.
Do największych otwarć planowanych na 2013 rok należą Europa Centralna w Gliwicach (67 000 mkw.), Galeria Bronowice w Krakowie (ok. 60 000 mkw.), Poznań City Center w Poznaniu (58 000 mkw.), Galeria Katowicka w Katowicach (50 500 mkw.) oraz rozbudowywane centrum handlowe Wzgórze w Gdyni.
Więcej w w serwisie www.portalspozywczy.pl
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W 2013 r. w Polsce ruszy pięć potężnych centrów handlowych