Demontaż linii kolejowych, przeniesienie podziemnych instalacji oraz prace ziemne przy wykopie pod tunel i stację kolejową - takie plany na 2012 rok ma wykonawca nowego dworca Łódź Fabryczna.
Od kilku tygodni dworzec jest już zamknięty i ogrodzony. Przed świętami Bożego Narodzenia znad wejścia usunięto podświetlony napis "Łódź Fabryczna". Dla mieszkańców Łodzi było to symboliczne rozpoczęcie prac przy przebudowie dworca. Dyrektor PKP w Łodzi Grzegorz Nita wyjaśnił jednak, że na właściwe prace przy rozbiórce starego budynku trzeba poczekać.
"Nie ma jeszcze pozwolenia. Trwają w tej chwili prace nad dokumentacją związaną z rozbiórką budynku dworca. Właściwe prace rozbiórkowe na pewno rozpoczną się na wiosnę" - powiedział PAP Nita.
Zdemontowany w grudniu neon "Łódź Fabryczna" pojawił się nad głównym wejściem na perony w ramach poprzedniej modernizacji dworca przeprowadzonej w latach 1972-1974.
Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma mieć osiem torów i cztery perony - 16,5 m pod ziemią. Ponad dworcem kolejowym ma powstać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. W północnej części dworca znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i dalekobieżnych.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Torpol, Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim. Otwarcie nowego dworca i węzła komunikacyjnego planowane jest na 2015 rok. Inwestycja współfinansowana przez UE ma kosztować ponad 1,75 mld zł.