W 2012 r. może zabraknąć kruszyw do budowy dróg

W 2012 r. może zabraknąć kruszyw do budowy dróg
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na początku 2012 r. może brakować niektórych typów kruszyw do budowy dróg - ocenia prezes Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw Aleksander Kabziński. Według niego, taki będzie efekt wzrostu zapotrzebowania na kruszywa do produkcji nawierzchni.

Kabziński szacuje, że ze względu na prowadzone w Polsce programy budowy dróg - nie tylko rządowe, ale także te realizowane przez samorządy - szczyt zapotrzebowania na kruszywa przypadnie na ten i na przyszły rok. Znaczna część dróg - na przykład kilka odcinków autostrad - ma termin oddania w drugim kwartale 2012 r., czyli tuż przed mistrzostwami Euro 2012. Dlatego, zdaniem eksperta, czeka nas spiętrzenie inwestycji i duże zapotrzebowanie na ten sam typ materiałów, w dodatku w tym samym czasie.

"Kiedy tłucze się kamień, to nie da się go potłuc tylko na taki o konkretnej gramaturze - wychodzi grubszy albo drobniejszy. (...) Jeśli wszyscy na raz będą go chcieli (kupić dany typ - PAP), to nawet jeśli będą oferowali wyższe ceny - a to już się dzieje - to my nie będziemy w stanie go zapewnić. Jeśli wszyscy na raz zaczną robić nawierzchnię, to nastąpi coś, co nazywamy jednoimiennym zapotrzebowaniem asortymentu" - wyjaśnił Kabziński.

Jego zdaniem szczyty zapotrzebowania będą dwa: w czwartym kwartale tego roku i na początku przyszłego. Przed zimą drogowcy będą potrzebowali kruszyw na warstwę wiążącą drogi (czyli tę między nawierzchnią a podbudową - PAP), by zabezpieczyć podbudowę drogi przed śniegami i mrozami. "Natomiast poczynając od stycznia przyszłego roku wykonawcy zaczną zwozić materiały na plac budowy, a w lutym - marcu będą zaczynali kłaść nawierzchnię" - wyjaśnił prezes.

Zdaniem Kabzińskiego drogowcy powinni zacząć robić zapasy kruszywa. Wyjaśnił, że więksi odbiorcy gromadzą już materiały. "Oni nie patrzą, co jest im dziś potrzebne, tylko wożą, gromadzą" - powiedział.

Do realizacji inwestycji infrastrukturalnych przeznaczonych jest około 30 proc. produkowanych w Polsce kruszyw, wydobywanych głównie na Dolnym Śląsku i w województwie świętokrzyskim.

Według danych Ministerstwa Infrastruktury, pod koniec maja br. w budowie i przebudowie było 1425 km dróg krajowych, w tym 729 km autostrad, 528 km dróg ekspresowych i 92 km obwodnic, a 76 km istniejącej sieci dróg było w przebudowie. W sumie budowane są 32 odcinki autostrad, 37 dróg ekspresowych oraz 13 obwodnic na drogach krajowych. Do tego trzeba doliczyć inwestycje realizowane w ramach "Narodowego programu budowy dróg lokalnych", czyli tzw. schetynówek. Według wyliczeń MSWiA, w 2011 r. ma powstać lub zostać wyremontowanych 2,1 tys. km dróg, w tym ok. 868 km gminnych i ponad 1,2 tys. km powiatowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!