PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

viaCarpatia - komunikacyjna oś Polski Wschodniej - nie zostanie wybudowana na czas?

Autor: Wnp.pl (Piotr Stefaniak)
29-09-2017 16:51 |  aktualizacja: 02-10-2017 13:24
viaCarpatia - komunikacyjna oś Polski Wschodniej - nie zostanie wybudowana na czas?

S19: Stobierna - Rzeszów.

Fot. GDDKiA

Pożądana i prognozowana od lat budowa trasy międzynarodowej biegnącej z północnej Europy do południowej przez cztery województwa Polski Wschodniej od początku została uznana za ich kręgosłup transportowy. Te prognozy nie tyle się nie sprawdzają, co przekraczają wyobrażenia planistów.

  • Budowa via Carpatii jest postrzegana jako wielka szansa ożywienia gospodarczego regionów Polski Wschodniej.
  • Problemem jest brak przygotowanych ofert na budowę niektórych odcinków S19, które najwcześniej zostaną ogłoszone za 2-3 lata.
  • Pracodawcy powszechnie mówią, że już obecnie brakuje im fachowej siły w budownictwie, a proces zatrudniania cudzoziemców uległ biurokratyzacji i wydłużeniu.

Mowa o szlaku via Carpatia, polskiej skądinąd inicjatywy zgłoszonej w 2006 roku w Łańcucie, podczas międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga - cztery kraje”, z udziałem: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. 


Z czasem do deklaracji łańcuckiej przystąpiło siedem krajów (Bułgaria, Grecja i Rumunia), a akces budowy odnóg zgłosiła Turcja i Ukraina.

Nadal nie brakuje jednak problemów różnej klasy. Niektóre dopiero się ujawniają.

Chodzi o pozyskanie środków na jej realizację lub spięcie w sieć krajowego odcinka via Carpatii, co jest m.in. także polskim problemem. Chodzi o pobudzenie niektórych krajów, deklarujących gotowość realizacji takich inwestycji, bo nie wyszły jeszcze poza etap wstępnego projektowania.

Ale są też nowe problemy. W Polsce największym okazuje się brak rąk do pracy na budowie, które z trudem uzupełniają pracownicy z Ukrainy i Białorusi. Wyraźnie rosną ceny materiałów budowlanych.

Nadal też strona rządowa nie uzgodniła z samorządami, gdzie via Carpatia będzie przebiegać na odcinku od Białegostoku w kierunku do granicy z Litwą.

Znaczenie inwestycji


- Dla nas budowa via Carpatii to budowa kręgosłupa dla makroregionu Polski Wschodniej - twierdzi Lesław Kornak, dyrektor Departamentu Dróg Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego województwa podkarpackiego.

Nie tylko dla usprawnienia ruchu lokalnego, aby np. z Rzeszowa nie jechać w Bieszczady ponad 2,5 godziny z prędkością 50 km/h. Albo żeby odblokować zakorkowane dziś drogi w kierunku na Radom i Warszawę.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 892 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

579 610 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP