XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Urodziny katowickiego Spodka. Ikony miasta, która się nie starzeje

Mimo niemal pół wieku istnienia i zmian na rynku imprez muzycznych czy sportowych Spodek wciąż ma bardzo duży potencjał, aby być nie tylko ikoną Katowic, ale jednym z generatorów aktywności społecznej i gospodarczej miasta - to wniosek płynące z debaty na temat przyszłości legendarnej hali, zorganizowanej przy okazji 45. urodzin obiektu.

Badania przeprowadzone w Katowicach ćwierć wieku temu wykazały, że zdaniem mieszkańców miasta Spodek powinien być jego najbardziej rozpoznawalnym, promowanym symbolem. - Wówczas dowiedzieliśmy się, że mieszkańcy chcą miasta kultury, a nie tylko kopalń i hut - powiedział profesor Marek Szczepański, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego, jeden z organizatorów wspomnianych badań, podczas debaty towarzyszącej obchodom 45. urodzin tego obiektu.

Dziś Katowice wzbogaciły się o inne charakterystyczne i unikatowe obiekty, ale Spodek wciąż jest niepokonany. - Ten obiekt budzi ciągle żywe emocje. Nie starzeje się, lecz rozwija w różnych kierunkach. Każdy z obiektów Strefy Kultury mógłby być ikoną, ale Spodek wciąż wygrywa - stwierdził architekt Przemo Łukasik, członek Medusa Group.

- Jest fenomenem na skalę europejską. Konkurenci, którzy dopiero powstali muszą jeszcze na taką renomę zapracować - dodał dr Artur Grabowski, ekonomista, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Spodek, jako miejsce największych i najważniejszych imprez sportowych czy muzycznych w kraju, budzi emocje i wspomnienia tysięcy ludzi w całej Polsce.

Muzycy, a obecnie także organizatorzy imprez muzycznych Ireneusz Dudek, organizator festiwalu Rawa Blues i Artur Rojek, dyrektor artystyczny Off-Festiwalu, wspominali czasy, gdy występ na scenie Spodka był dla artysty nobilitacją, bo stawały na niej największe światowe gwiazdy. Wówczas hala była największym obiektem koncertowym w Polsce.

Dziś rynek muzyczny mocno się zmienił, a organizacja imprez wraz z nim. Globalne megagwiazdy, które przed 20 czy 30 laty grały w Spodku, dziś wybierają stadiony. - Liczba koncertów w kraju rośnie, a ludzie mają ograniczenia finansowe i nie są w stanie wszystkiego skonsumować - powiedział Artur Rojek. Artur Grabowski zauważył, że średnia kwota, jaką według statystyk polska rodzina przeznacza miesięcznie na wydarzenia kulturalne czy rekreację to 70 złotych. Tym trudniejszy staje się wybór.

Zmiana rynku imprez wymusza inne podejście do funkcjonowania takich obiektów jak Spodek. - Może należałoby go wyburzyć i postawić nowy obiekt, tak jak Anglicy zrobili z legendarnym stadionem Wembley? - prowokował prowadzący debatę Kamil Durczok, który chwilę potem stwierdził, że gdyby Spodek zniknął z centrum Katowic, odczułby to jak wycięcie kawałka serca. Zniknięcia Spodka nie wyobrażał sobie zresztą żaden z panelistów. Co innego kwestia modernizacji i dostosowania go do zmieniających się potrzeb. - Zachowując ikonę miasta zbudowaliśmy Międzynarodowe Centrum Kongresowe, żeby cały obiekt spełniał te wymagania, których sam Spodek nie miał - powiedział Piotr Uszok, prezydent Katowic w latach 1998 - 2014.

Wojciech Kuśpik, prezes zarządzającej od niedawna obiektem firmy PTWP Event Center, stwierdził, że wkrótce będzie widoczny atut, jakim jest połączenie Spodka i MCK. - Koncert na 6 - 8 tys. widzów to obecnie średnia impreza. Wkrótce będziemy organizowali także mniejsze, na które może być większe zapotrzebowanie - powiedział Wojciech Kuśpik. W przyszłym roku do Spodka wrócą tak kultowe imprezy jak Odjazdy i Metalmania. Jego zdaniem bardzo ważne będzie także wykorzystywanie synergii, jakie może stworzyć nadchodzące otwarcie w Gliwicach nowej hali, mogącej pomieścić kilkanaście tysięcy widzów. Konkurencja i walka o widza przez te dwa obiekty to najgorszy możliwy scenariusz.

Artur Grabowski także podkreślał korzyści, jakie może przynieść współpraca położonych niedaleko siebie obiektów, zwłaszcza przy organizacji imprez sportowych, które często bywają rozgrywane na kilku arenach.

Podkreślano znaczenie, jakie ma dla miasta istnienie obiektu. - Z ekonomicznego punktu widzenia dla miasta to jeden z produktów, które mają oddziaływanie na lokalną gospodarkę – hotele, restauracje, transport, całą infrastrukturę, z której korzystają widzowie przyjeżdżający na koncerty czy wielkie, międzynarodowe imprezy sportowe - stwierdził Artur Grabowski.

- W Katowicach będą w najbliższym czasie powstawały nowe hotele i wiemy, że ważnym elementem ich biznesplanów jest istnienie Spodka i MCK, zapowiedzi ruchu generowanego przez organizowane tu imprezy - powiedział Wojciech Kuśpik i deklarował, że PTWP Event Center postara się aby olbrzymi potencjał Spodka i MCK był należycie wykorzystany.

Zobacz także:
Biznes, kultura i sport - Spodek świętował swoje urodziny

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Urodziny katowickiego Spodka. Ikony miasta, która się nie starzeje

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!