PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UOKiK: kara dla Polskiego Związku Firm Deweloperskich

Autor: PAP
23-12-2008 12:38

7 tys. zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd nałożyła na Polski Związek Firm Deweloperskich prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Związek Firm Deweloperskich nie zgadza się z decyzją UOKiK.

Jak podał Urząd we wtorkowym komunikacie, w grudniu 2007 r. z inicjatywy Związku powstał Katalog Zasad Umowy Deweloperskiej, który jest częścią przyjętego wcześniej Kodeksu Dobrych Praktyk. Jego celem miało być uregulowanie kwestii związanych z zakupem mieszkania.
Związek na swojej stronie internetowej razem z informacjami o przyjęciu Katalogu poinformował o akceptacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Kodeksu Dobrych Praktyk. UOKiK poinformował, że sposób przekazania informacji mógł sugerować konsumentom, że Katalog Zasad Umowy Deweloperskiej również został zaakceptowany przez Urząd ś była to informacja nieprawdziwa.

Zdaniem UOKiK, mogło to mieć istotne znaczenie dla konsumentów przy wyborze ewentualnego kontrahenta. W opinii Urzędu, zabieg ten zwiększał bowiem wiarygodność oraz poziom zaufania konsumentów do tej regulacji i samych działań deweloperów zrzeszonych w Związku.

Prezes Urzędu uznała, że Polski Związek Firm Deweloperskich stosował nieuczciwe praktyki rynkowe i wprowadzał konsumentów w błąd. Przedsiębiorca musi umieścić decyzję Urzędu na swojej stronie internetowej na 6 miesięcy i dwukrotnie opublikować ją na jednej z pięciu pierwszych stron dwóch dzienników o zasięgu ogólnopolskim. "Na przedsiębiorcę została również nałożona kara finansowa w wysokości prawie 7 tys. zł" - czytamy w komunikacie.

Jak powiedział PAP dyrektor generalny Związku Zbigniew Malisz, w tej sprawie zostało złożone odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK podał, że jest to kolejna decyzja, wydana na podstawie ustawy z grudnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Została w niej sformułowana tzw. czarna lista praktyk, szczegółowo określająca zachowania przedsiębiorców, które mogą zniekształcać decyzje handlowe słabszych uczestników rynku.

Ustawa kładzie szczególny nacisk na obowiązek rzetelnego informowania, np. w reklamie, o produkcie lub usłudze. Do tej pory Urząd wydał już kilka decyzji na podstawie tej ustawy. W toku jest też kilka nowych postępowań.

Wyniki badań przeprowadzanych przez TNS OBOP na zlecenie UOKiK wykazały, że 44 proc. z nas nie odróżnia, które informacje zawarte w przekazach reklamowych są prawdziwe, a które nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości. "Praktyka Urzędu pokazuje, że często przedsiębiorcy wykorzystują ten fakt i walcząc o kolejnego klienta zapominają o rzetelności" - zaznaczono w komunikacie.

KOMENTARZE ()

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 306 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

788 148 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP