Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Unijne pieniądze pomogły w wybudowaniu kilkuset km dróg

Autor: PAP
28-04-2009 10:53
Unijne pieniądze pomogły w wybudowaniu kilkuset km dróg

Prawie 193 km autostrad, 160 km dróg ekspresowych oraz 112 km obwodnic zbudowano dzięki unijnemu wsparciu finansowemu. W zamian za dofinansowanie, Unia zastrzegła sobie prawo do dokonywania kontroli na miejscach budowy, a także przestrzeganie przez Polskę przepisów środowiskowych.

Z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wynika, że od maja 2004 do grudnia 2007 r. dzięki wykorzystaniu funduszy unijnych oddano 192,5 km autostrad, 90 km dróg ekspresowych oraz 84 km obwodnic. Z kolei w 2008 r. kierowcom przekazano 70 km "ekspresówek" i 27,5 km obwodnic. Obecnie Unia współfinansuje budowę 99 km autostrad oraz 173,6 km dróg ekspresowych.
"Gdybyśmy nie weszli do Unii Europejskiej na budowę dróg dysponowalibyśmy jedynie pieniędzmi budżetowymi. Bez środków unijnych nie wybudowalibyśmy dużo, nawet, gdyby było to w ramach partnerstwa prywatno-publicznego" - ocenił dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR" Adrian Furgalski.

Jak podaje GDDKiA, w latach 2006-2008 w ramach projektów współfinansowanych z Brukselii rozstrzygnięto 25 przetargów na kwotę ponad 11 mld zł. Nie ma województwa w Polsce, gdzie nie trafiły unijne pieniądze na budowę dróg.

Za te środki - według GDDKiA - wybudowano m.in. autostradę A2 na odcinku Konin-Stryków (Łódź), Autostradę A4 - odcinek Kleszczów- Sośnica oraz na odcinku Krzywa-Wrocław, przebudowano autostradę A6 na trasie Klucz-Kijewo. Ponadto drogę ekspresową S1 Bielsko Biała- Skoczów-Cieszyn, obwodnice: Grójca, miasta Hrebenne oraz Radzymina, Wyszkowa.

Od 2001 r. GDDKiA wykorzystuje unijne środki z takich funduszy jak PHARE (Poland and Hungary: Assistance for Restructuring their Economies), ISPA (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession), FS (Fundusz Spójności), SPOT (Sektorowy Program Operacyjny Transportu), TEN-T (Trans-European Network Transport) i POIiŚ (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).

W Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2008-2012 przeznaczonych jest 121 mld zł, z czego 35 mld zł to środki unijne.

Komisja Europejska ma prawo do dokonywania kontroli na miejscu budowy. W przypadku wykrycia nieprawidłowości w przebiegu procedury przetargowej, projekty podlegają korektom finansowym np. zmniejszeniu dofinansowania.

"To, czego nie przypilnowano, kiedy wchodziliśmy do UE, to przepisy środowiskowe. Nie zadbaliśmy np. o okresy przejściowe. Dlatego dziś musimy więcej dołożyć w związku z tym, że obowiązują nas unijne przepisy dotyczące ochrony środowiska. Ponadto mamy do czynienia z licznymi i głośnymi protestami ekologów. Przykładem takim jest obwodnica Augustowa" - powiedział Furgalski.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP