XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Umowa ws. rewitalizacji portu rzecznego w Kędzierzynie-Koźlu

Umowa ws. rewitalizacji portu rzecznego w Kędzierzynie-Koźlu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Umowę ws. rewitalizacji portu rzecznego w Kędzierzynie-Koźlu oraz budowy w nim terminali przeładunkowych podpisano w kędzierzyńskim ratuszu. Całkowity koszt realizacji projektu szacowany jest na 360 mln zł. Pracę w porcie i wokół niego ma znaleźć kilkaset osób.

Umowę dot. rewitalizacji portu i budowy terminali podpisano we wtorek w urzędzie miasta Kędzierzyna-Koźla. Jej sygnatariuszami byli prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabina Nowosielska, prezes Kędzierzyńsko-Kozielskiego Parku Przemysłowego (KKPP) Wiesław Skwarko oraz prezes spółki Kędzierzyn-Koźle Terminale Zbigniew Żuk.

Jak poinformował urząd miasta - projekt rewitalizacji portu zakłada budowę terminali przeładunkowych dla "masowych produktów chemicznych oraz sypkich" oraz terminala kontenerowego. W informacji prasowej przekazanej mediom podano, że rewitalizacja i rozbudowa portu pozwoli na stworzenie docelowo 120 nowych miejsc pracy przy obsłudze terminali oraz kilkuset kolejnych etatów w spółkach i jednostkach współpracujących z portem.

Prezydent Kędzierzyna-Koźla na konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu umowy podkreślała, że inwestycja ta pozwoli przywrócić do życia port, w którym od 20 lat nic się nie działo. Mówiła, że ma ona duże znaczenie dla miasta, bo w planach jest nie tylko rewitalizacja portu, ale też całej dzielnicy, w której się on znajduje. Poza tym tuż przy porcie miasto chce utworzyć strefę ekonomiczną przeznaczoną dla małych i średnich firm.

Dodała też, że podpisana we wtorek umowa jest wstępną i wyjaśniła, że najbliższy rok będzie czasem na skompletowanie dokumentacji i uzyskanie wszelkich pozwoleń. Zaznaczyła, że przysłowiowe wbicie łopaty pod inwestycję planowane jest za rok.

Poinformowała również, że w ramach umowy gmina Kędzierzyn-Koźle zobowiązała się do wyremontowania lub budowy drogi do portu oraz do przekazania do końca tego roku aportem dla Kędzierzyńsko-Kozielskiego Parku Przemysłowego terenu portu - łącznie z wodami ok. 35 hektarów. Teren ten inwestor ma najpierw dzierżawić, a po wykonaniu określonej w umowach części inwestycji o wartości kilkudziesięciu mln zł będzie miał prawo do jego wykupu.

Po konferencji Nowosielska tłumaczyła PAP, że w jej opinii miasto nie powinno od razu sprzedawać gruntu. "Najpierw musimy być pewni, że firma na nim zainwestuje. Wtedy będzie podstawa do tego, by teren sprzedać, bo będzie gwarancja, że powstanie w tym miejscu prawdziwy port, a nie np. magazyn" - zaznaczyła prezydent Kędzierzyna-Koźla i dodała, że pieniądze z ewentualnej sprzedaży mają być przeznaczone na inwestycje w mieście.

Rewitalizację portu i budowę terminali ma prowadzić spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale, która została powołana do tego celu. Ma ona siedzibę w Kędzierzynie-Koźlu, a jej właścicielem jest szwajcarski fundusz inwestycyjny Clearsight, który wraz z innymi instytucjami ma zapewnić finansowanie budowy terminali.

Przedstawiciel funduszu Jakub Crhonek tłumaczył we wtorek, że jego firma zajmuje się zarządzaniem aktywami i ma już doświadczenie w zakresie inwestycji na polskim rynku. Zapewnił, że podejmowana właśnie w Kędzierzynie-Koźlu inwestycja cieszy się dużym zainteresowaniem partnerów funduszu, który pozyskał już kooperantów - zarówno potencjalnych klientów, jak i partnerów zainteresowanych włączeniem się w rozwój infrastruktury terminalowej.

Żuk podkreślał, że spółka w najbliższych dniach zacznie kompletowanie dokumentacji, tak by jak najszybciej rozpocząć budowę i w 2018 roku przeładowywać pierwsze towary. Wyjaśniał, że terminale na terenie portu trzeba będzie postawić od nowa, natomiast infrastruktura kolejowa oraz potrzebna np. do tego, by do portu mogła podpłynąć barka jest, ale zapewne będzie wymagać modernizacji i ulepszeń.

Podczas wtorkowego podpisania umowy podkreślono również, że projekt rewitalizacji portu wpisuje się m.in. w plany rozwoju żeglugi śródlądowej na Odrze. "Port w Kędzierzynie-Koźlu uzyskał szansę na przywrócenie roli, jaką sprawował jeszcze w latach 60-tych, gdy był głównym ośrodkiem logistycznym w transporcie północ - południe i jednym z największych rzecznych portów przeładunkowych w Europie" - dodało w informacji miasto.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Umowa ws. rewitalizacji portu rzecznego w Kędzierzynie-Koźlu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!