PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Tylko jeden chętny na dokończenie A1 po Alpine Bau

Autor: wnp.pl (TE)
30-08-2013 13:23
Tylko jeden chętny na dokończenie A1 po Alpine Bau
Fot. GDDKiA

Katowicki oddział GDDKiA otrzymał jedną ofertę w przetargu na dokończenie budowy odcinka autostrady A1, którego poprzednim wykonawcą było Alpine Bau. Jej wartość znacząco przewyższa budżet inwestora.

Jedyną ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia, a jej wartość wynosi 49,77 mln zł brutto wobec budżetu inwestora w wysokości 27,26 mln zł brutto.
Termin realizacji prac, które obejmują 18-kilometrowy odcinek A1 od węzła Świerklany do granicy z Czechami w Gorzyczkach, to siedem miesięcy.

Intercor jest już obecny na tym odcinku A1. Pod koniec czerwca spółka podpisała z GDDKiA kontrakt na dokończenie realizację spornego mostu w Mszanie (obiekty MA532 i MD532.1). Wartość tego zlecenia to 55,41 mln zł brutto.

GDDKiA podawała, że środki na wykonanie naprawy w całości zostaną pokryte z zabezpieczonej na rzecz Skarbu Państwa gwarancji Alpine Bau.

Obiekt MA532 to symbol jednego z najbardziej znanych w ostatnich latach mostów w Polsce, którego budowa według pierwotnych planów - tak, jak i całej autostrady A1 Świerklany - Gorzyczki (z okolic Rybnika do granicy Czechami) - miała zakończyć się w sierpniu 2010 r.

Odcinek autostrady mógł dotychczas zostać tylko częściowo udostępniony kierowcom. W przypadku pozostałego fragmentu trasy nie jest to możliwe właśnie z powodu pechowego mostu, który pozostał jedynym elementem inwestycji do zrealizowania.

Budowa A1 ze Świerklan do Gorzyczek trwa już od 2007 r. Pod koniec 2009 r. GDDKiA zerwała kontrakt z generalnym wykonawcą - Alpine Bau, jako powód niewielkie zaawansowanie robót. Austriacka wróciła jednak na budowę dzięki wygranej w przetargu na dokończenie inwestycji.

Niemniej już wtedy spółka była w trakcie sporu z GDDKiA, który dotyczył właśnie kłopotliwego mostu w Mszanie. Zdaniem Alpine Bau, projekt przeprawy jest wadliwy, co uniemożliwia wykonanie prac zgodnie ze sztuką budowlaną.

Jednocześnie spółka postanowiła pójść do sądu, aby domagać się miliarda złotych odszkodowania za wyrzucenie z budowy. Pomimo sporu, w którym dochodziło do wielu zwrotów, prace na moście postępowały i miały zakończyć się w sierpniu 2013 r.

Jednak finalnie w maju Alpine Bau postanowiło ostatecznie zerwać kontrakt z GDDKiA, jako powód podając brak konstruktywnej współpracy z Dyrekcją, także w zakresie zakończenia budowy mostu. Również GDDKiA zerwała umowę z Alpine Bau i wyegzekwowała z tego tytułu gwarancję bankową.

W czerwcu austriacki koncern złożył wniosek o upadłość, a w Polsce Alpine Bau zeszło już ze wszystkich inwestycji realizowanych dla GDDKiA.

Niedawno Dyrekcja unieważniła przetarg na dokończenie budowy drogi krajowej nr 16 z Biskupca do Borek Wielkich, której wcześniejszym wykonawcą było konsorcjum Alpine Bau. Jedyna oferta w przetargu, złożona przez Strabag, dwukrotnie przekraczała budżet zamawiającego.

Czytaj więcej: Przetarg na dokończenie DK16 po Alpine Bau unieważniony



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP