PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trzeci dzwonek na poprawę procesów inwestycji infrastrukturalnych

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-09-2013 18:05
Trzeci dzwonek na poprawę procesów inwestycji infrastrukturalnych
Fot. PTWP

Ponieważ ruszyły już pierwsze przetargi na budowę autostrad i dróg ekspresowych, współfinansowanych ze środków nowej perspektywy finansowej, wybił ostatni dzwonek, aby wyciągnąć wnioski z procesu realizacji inwestycji infrastrukturalnych w bieżącej perspektywie.

Pomogą one zmienić niektóre przepisy i je ujednolicić, wprowadzić określone standardy, ale także urealnić kosztorysy projektów inwestycyjnych, także pozbawiając ich „bizantyjskich” i nadmiernych wydatków.
Mówiono o tym podczas konferencji prasowej, zorganizowanej w Warszawie przez Związek Pracodawców Branży Usług Inżynieryjnych oraz ZDG TOR.

- Szacunki o skali roszczeń generalnych wykonawców wobec GDDKiA, zawarte w czerwcowym liście sześciu ambasadorów, nie mijały się daleko od realiów – powiedział Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR.

Według danych na 31 lipca br., firmy budowlane realizujące jeszcze roboty zgłaszają wobec inwestora roszczenia na 3,9 mld zł, z której to kwoty uznał on tylko 110 mln zł. Natomiast w sądach powszechnych znajduje się 61 pozwów o zwrot nadpłaconych wydatków, o wartości prawie 4,9 mld zł. Jak dodał Furgalski, nie są to roszczenia „drożyźniane”, z tytułu wzrostu cen materiałów i robocizny (w okresie ok. 3 lat od zgłoszenia oferty do wykonania), lecz za dodatkowe prace.

W szczególności wynikają one z błędów w projektach.

- Jakość projektów spadła dlatego, że głównym kryterium wyboru oferty także jest cena – mówił Rafał Bałdys, członek zarządu ZPBUI. – Od 2006 roku średnia wartość projektu systematycznie malała i obecnie nie przekracza 1 proc. wartości kosztorysowej inwestycji, podczas gdy np. w Niemczech waha się między 3,5 a 7 proc.

Kiepsko opłacany projekt niesie trzy konsekwencje. Firmy projektowe bankrutują, inwestor otrzymuje słabej lub złej jakości produkt, a w efekcie – koszt uzupełnień i ostatecznych wydatków na placu budowy rośnie o 15-20 proc. (rekord to 45 proc.).

Problemem ten utrwalany jest także dlatego, że brakuje partnerskich relacji inwestor-wykonawca. Ten pierwszy przerzuca zbyt wiele ryzyk na drugą stronę.

- Ryzyko stron równoważy znakomicie wzór warunków kontraktowych FIDIC, który powstał 100 lat temu, a aktualizowany jest od 60 lat – mówił Marcin Bałdyga, ekspert Stowarzyszenia Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców. – Brak takich wzorów skutkuje, że mamy do czynienia z umowami adhezyjnymi: firma budowlana albo przystaje na warunki zamawiającego, także według zasady „zaprojektuj i zbuduj”, albo może tylko zrezygnować z uczestnictwa w przetargu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 834 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP