PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trwa budowa ponad 0,6 mln m kw. powierzchni handlowej

Autor: WNP.PL (TE)
18-04-2016 12:10
Trwa budowa ponad 0,6 mln m kw. powierzchni handlowej
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

W Polsce w budowie znajduje się ok. 665 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej w ramach różnych formatów, z czego najwięcej przypada na centra handlowe w głównych aglomeracjach.

Takie dane przynosi raport firmy doradczej JLL. Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynosi 13 mln m kw.
Na centra handlowe przypada 9,29 mln m kw., na parki handlowe - 1,45 mln m kw., na wolnostojące obiekty handlowe - 2,07 mln m kw., a na centra wyprzedażowe - 209 tys. m kw.

Ruch na budowach

- W I kw. do użytku oddano jedynie 24,5 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej, przy czym pierwsze trzy miesiące w roku nigdy nie obfitują w otwarcia - poinformowała Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL.

- Rynek wzbogacił się o jedno centrum handlowe - Galerię Glogovia w Głogowie o powierzchni 21 tys. m kw. Zakończono również jeden z etapów (3,5 tys. m kw.) rozbudowy istniejącego Atrium Promenada w Warszawie - dodała.

Największe centra handlowe w budowie to: Posnania (Poznań - 99 tys. m kw.), Wroclavia (Wrocław - 64 tys. m kw.), Galeria Północna (Warszawa - 64 tys.) i Forum Gdańsk (62 tys. m kw.).

Jak wskazało JLL, rosnąca konkurencja generuje zmiany na rynku, głównie w centrach o słabszej pozycji. Odpowiedzią na to zjawisko są rewitalizacje, przebudowy i rozbudowy obiektów istniejących.

- Na rynku coraz częściej pojawiają się propozycje obiektów wielofunkcyjnych, oferujących powierzchnie handlowe i usługowe w budynkach mieszkalnych, w kompleksach biurowych, czy jako element hubów komunikacyjnych - wyjaśniła Bartosiewicz-Wnuk.

- Trend ten widać najbardziej w głównych miastach, gdzie nowe projekty o mniejszej skali elementu handlowego powstają na terenach poprzemysłowych, wykorzystując historyczny kontekst miejsca do kreacji atrakcyjnej przestrzeni do zakupów i rozrywki - dodała

Z raportu wynika, że czynsze „prime”, które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 m kw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, zlokalizowanych w wiodących centrach handlowych, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie i utrzymują poziom 130 euro za m kw. miesięcznie.

Wskaźnik powierzchni niewynajętych w ramach centrów handlowych wyniósł 2,9 proc. pod koniec 2015 r. Najwyższy udział powierzchni niewynajętej charakteryzuje aglomeracje o największym współczynniku nasycenia powierzchnią handlową, np. Poznań (5 proc.). Najniższy wskaźnik ma Warszawa (1,5 proc.).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP