PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudna operacja udrożnienia transportu lądowego do Portu Gdynia

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-01-2018 06:00 |  aktualizacja: 11-01-2018 22:18

Inwestycje odblokowujące połączenia kolejowe z portami morskimi skupiły się na porcie Gdańsk. Tymczasem z każdym miesiącem rosną problemy z transportem w Porcie Gdynia, który w większym stopniu korzysta z pociągów w wywozie i dowozie ładunków niż jego południowy, większy sąsiad. Czy zostaną one rozwiązane do końca 2023 roku, jak planuje to PKP PLK?

Natomiast terminy realizacji przedstawił wówczas Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK. Wynika z nich, że projektowanie trasy ma zakończyć się w drugiej połowie 2019 r., w następnym kwartale zostanie ogłoszony przetarg w systemie „buduj”.

Wybór i podpisanie umowy z wykonawcą zaprojektowano na drugi kwartał 2020 r. Zakończenie robót planuje się na początek 2023 roku.

Są to terminy realne, ale występuje doza sceptycyzmu, czy zostaną dotrzymane i nie nastąpi poślizg. A także, jaki kształt przyjmie ostatecznie projekt techniczny.

Dwa etapy

Z ustaleń Jaszowskiego w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Gdańsku wynika, że projekt „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto” decyzją ministerstwa został w 2017 roku podzielony na dwa etapy, czyli także na dwa odrębne projekty.

Etap I dotyczy modernizacji odcinka Kościerzyna – Gdynia Główna (o długości około 70 km) linii numer 201, po którym pociągi towarowe o nacisku 22,5 tony na oś będą mogły jeździć z prędkością do 100 km na godzinę.

Etap II obejmuje odcinek tej samej linii od Maksymilianowa do Kościerzyny, o długości około 104 km. Tam planuje się podobny nacisk na oś pociągów cargo, ale wyższą ich maksymalną prędkość - do 120 km na godzinę.

- Z moich rozmów z przedstawicielami terminali gdyńskich wynika, że ich oczekiwania nie będą w pełni spełnione – mówi Władysław Jaszowski. - Wprawdzie cała linia 201 zostanie zelektryfikowana, lecz jej odcinek pomiędzy Wierzchucinem a Kościerzyną będzie nadal jednotorowy, za to aż z trzema tzw. mijankami.

Obawy budzi także podział projektu na dwa etapy. Czy chodzi o sprawniejszą realizację inwestycji na krótszych odcinkach, czy asekurację, że w przypadku poślizgu uda się rozliczyć modernizację tylko jednego?

Bez trzeciego toru?


Nadal nie ma natomiast decyzji w sprawie budowy trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia. PKP PLK przygotowuje dopiero koncepcję programowo-przestrzenną jako ewentualną inwestycję uzupełniającą.

Jest ona niezwykle ważna dla sprawnego funkcjonowania linii 201. Pomiędzy stacjami Gdynia Główna a Gdańsk Osowa różnica wzniesień na odcinku 10 km sięga 140 m, co jest porównywalne do tras kolei górskich.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

740 413 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP