PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudna operacja udrożnienia transportu lądowego do Portu Gdynia

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-01-2018 06:00 |  aktualizacja: 11-01-2018 22:18

Inwestycje odblokowujące połączenia kolejowe z portami morskimi skupiły się na porcie Gdańsk. Tymczasem z każdym miesiącem rosną problemy z transportem w Porcie Gdynia, który w większym stopniu korzysta z pociągów w wywozie i dowozie ładunków niż jego południowy, większy sąsiad. Czy zostaną one rozwiązane do końca 2023 roku, jak planuje to PKP PLK?

Wąskie gardło numer 1

Obecnie ponad 90 proc. pociągów do i z Portu Gdynia korzysta z linii kolejowej 201, północnego fragmentu przedwojennej Magistrali Kolejowej. Została ona zaprojektowana jeszcze przed II wojną, dla znacznie mniejszych potrzeb transportu, i stała się wąskim gardłem. Wymaga modernizacji, w tym elektryfikacji na pewnym odcinku.

Pozostały wolumen towarów wożonych do/z portu Gdynia koleją trafia na tory linii 202 (Gdynia – Gdańsk) i numer 9 (Gdańsk – Tczew). Pociągi cargo mogą jednak korzystać z nich w ograniczonym zakresie, bowiem jeździ tam kilkanaście pociągów pendolino i innych dalekobieżnych, a ponadto pociągi podmiejskie SKM i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Planowana budowa centrum handlowego wokół dworca Gdańsk Główny wykluczy wkrótce transport kolejowy ładunków niebezpiecznych, np. chemicznych.

- Dowóz ładunków do Portu Gdynia będzie coraz bardziej utrudniony, bo w czasach pokoju w komunikacji kolejowej towary nigdy nie zdobędą pierwszeństwa nad przewozami pasażerem – mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT i przewodniczący Rady Interesantów Portu (RIP) Gdynia. – Oznacza to, że wraz z rosnącymi przeładunkami portu, rosnąć będą kłopoty z ich transportem lądem.

Koncepcja

Już w marcu 2014 roku powstało, zlecone przez RIP, opracowanie „Dostępność transportem kolejowym do Portu Gdynia – diagnoza problemów i rekomendacje odnośnie zagwarantowania odpowiedniej przepustowości tego połączenia”.

Głównym jego wnioskiem była konieczność szybkiej rewitalizacji linii kolejowej 201.

Zabiegi zarządu Portu Gdynia, jego użytkowników i „przyjaciół” - jak mówi Władysław Jaszowski - doprowadziły do wpisania tego projektu na listę Krajowego Programu Kolejowego, przyjętego jeszcze przez poprzedni rząd.

Także obecny potwierdził tę inwestycję w zaktualizowanym KPK. Pod koniec września 2017 r. podczas Targów Trako Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa, poinformował w Gdańsku o wdrożeniu projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto (LK 201) z elektryfikacją”. Szacunkowy koszt tej inwestycji wyniesie 1,6 mld zł i zostanie współfinansowany ze środków PO Infrastruktura i Środowisko.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

740 413 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP