XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Trasa do Świecka w poślizgu

Trasa do Świecka w poślizgu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Urzędnicy odrzucili propozycje autostradowej spółki z grupy Kulczyka

Projekt za ponad 1 mld EUR nieprędko ruszy, bo Autostrada Wielkopolska spiera się z administracją o finansowanie i pobór myta.

Budowa 105 km autostrady Nowy Tomyśl — Świecko miała zacząć się jesienią i zakończyć się w 2011 r., by kibicie mogli dojechać nią na EURO 2012. Po piątkowym spotkaniu Autostrady Wielkopolskiej (AW — koncesjonariusza trasy należącego do grupy znanego biznesmena Jana Kulczyka) z urzędnikami w sprawie zasad finansowania trasy wygląda jednak na to, że nowa droga, której budowa ma pochłonąć ponad 1 mld EUR, szybko nie powstanie - pisze "Puls Biznesu".

— Strona rządowa odrzuciła wszystkie nasze propozycje przedstawione pod koniec kwietnia. Spodziewamy się w poniedziałek oficjalnego stanowiska administracji drogowej i wówczas skomentujemy sprawę — cytuje dziennika Zofię Kwiatkowską, rzecznika AW.

Termin ten potwierdza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i podkreśla, że przedstawiła własną propozycję zasad finansowania. Szczegółów jednak nie podaje.

AW ma do urzędników pretensje, bo nie chcą zgodzić się na wspólne finansowanie i rozliczanie kosztów nowego odcinka do Świecka z już zbudowaną przez spółkę trasą Nowy Tomyśl — Konin. AW chciałaby skonsolidować finansowanie: wliczyć m.in. kapitał własny włożony w już zbudowaną trasę i nie angażować ponownie gigantycznych kapitałów w nowy projekt. Chce finansować go długiem, bo to jest tańsze niż pieniądze od akcjonariuszy - pisze "Puls Biznesu".

Przedstawiciele AW ostrzegają ponadto, że koszty autostradowych kredytów wzrosną, jeśli w życie wejdą urzędnicze propozycje rozliczeń za zbudowane już autostrady. Rząd proponuje wprowadzenie nowego modelu (tzw. mieszanego), w którym firmy pobierałyby myto od kierowców. Gdyby opłaty były niższe od kosztu inwestycji w autostradę (plus ustalona stopa zwrotu), państwo dopłacałoby różnicę - pisze "Puls Biznesu".

Robert Nowak, wiceprezes AW, podkreślił, że banki, które mają pożyczyć pieniądze na budowę, nie znają tego systemu, bo nie był on do tej pory na świecie testowany. Dlatego doliczą dodatkowe ryzyko do kosztów kredytu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trasa do Świecka w poślizgu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!