Tramwaje Śląskie zakończyły spór z wykonawcą remontu

Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie i konsorcjum spółek z grupy Balzola porozumiały się ws. dalszego prowadzenia przebudowy układu torów tramwajowych na chorzowskim rynku. Prace na kilka tygodni ustały; spór dotyczył materiału użytego w podbudowie torowisk.

Jak poinformował we wtorek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, tego dnia prace zostały wznowione, a w podpisanym przez strony aneksie do umowy zapisano m.in., że wykonawca ma czas na dokończenie inwestycji i wykonanie prac dodatkowych do połowy grudnia br. Realizacja zadania w tym terminie oznacza spełnienie jednego z warunków do otrzymania unijnego dofinansowania dla inwestycji - pochodzącego z tzw. starych środków unijnych.

Należąca do 12 samorządów konurbacji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie od kilku lat prowadzi unijny projekt modernizacji infrastruktury w regionie wart łącznie ok. 850 mln zł. Przebudowa układu torowego na chorzowskim rynku to jeden z ostatnich elementów tego projektu; musi zostać rozliczona do końca roku, aby nie przepadły fundusze UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Efektem ma być m.in. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy na wschodniej pierzei chorzowskiego rynku, a także umożliwienie przebudowy - prawdopodobnie w 2017 r. - jego pozostałej przestrzeni.

Przed dwoma tygodniami podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez prezydenta Chorzowa przedstawiciele TŚ podali m.in., że trwający już wtedy od paru tygodni spór z wykonawcą dotyczył jakości części materiałów użytych w podbudowie torowisk. Choć na etapie zwożenia materiałów na budowę sprawdzono dostarczone przez wykonawcę atesty i dopuszczenia, spółka - jako dysponent środków publicznych - skontrolowała te materiały. Podczas jednej z takich kontroli stwierdzono niezgodność części materiałów ze specyfikacją przetargową.

Wykonawca, czyli konsorcjum polskiej i hiszpańskiej spółki z grupy Balzola, nie zgadzał się z zarzutami TŚ. Wskazywał, że inwestycję realizował zgodnie z warunkami dokumentacji projektowej, a jakość materiałów oraz ich zgodność ze specyfikacją potwierdzały certyfikaty i aprobaty, a także badania własne. Ponieważ inwestor nie zgodził się z tym, zdecydował o wstrzymaniu robót i ponownie zwrócił się do konsorcjum o uzgodnienie programu naprawczego, który umożliwiłby poprawę parametrów wybudowanego już torowiska.

Ponieważ przy tej inwestycji Tramwaje Śląskie blisko współpracują z władzami miasta, którego spółka Miejski Zarząd Ulic i Mostów równolegle przebudowuje układ drogowy, a zatrzymanie inwestycji tramwajowej wstrzymało też prace drogowe, władze Chorzowa apelowały do TŚ o znalezienie sposobu na kontynuowanie prac. Przedstawiciele tramwajowej spółki przyznawali, że powstało zagrożenie utraty części środków unijnych na tę inwestycję. Wśród możliwych scenariuszy wymieniali wyłonienie nowego wykonawcy.

Ostatecznie we wtorek Tramwaje Śląskie podały, że dotychczasowy wykonawca prac będzie je kontynuował. Strony porozumiały się bowiem w sprawie przeprowadzenia dodatkowych prac zabezpieczających torowisko i podpisały aneks do umowy - jak przekazał PAP Zowada, bez zmian jeśli chodzi o wynagrodzenie wykonawcy.

Według TŚ w trakcie negocjacji opracowano rozwiązania wzmacniające konstrukcję torowiska i system monitorowania jego stanu. Pracowali nad tym wspólnie inżynierowie tramwajowej spółki i wykonawcy, inżynier kontraktu oraz projektant. "Opracowany plan zakłada, iż na zbudowanych już fragmentach torowisk, wykonawca, w celu ich zabezpieczenia, wykona dodatkowe odwodnienie i drenaż zabezpieczający konstrukcji" - wyjaśnił dyrektor ds. inwestycji TŚ Andrzej Bywalec.

W podpisanym aneksie przedstawiciele inwestora i konsorcjum firm z grupy Balzola zawarli m.in. ostateczny termin zakończenia prac - do 15 grudnia br. Realizacja zadania w tym terminie (dokończenie i inwestycji i wykonanie uzgodnionych prac dodatkowych) oznacza spełnienie jednego z warunków do otrzymania unijnego dofinansowania dla inwestycji - zaakcentowały Tramwaje Śląskie. "Dziś prace zostały wznowione" - wskazał rzecznik spółki.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tramwaje Śląskie zakończyły spór z wykonawcą remontu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!