PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Track Tec wzmacnia nogę eksportową

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
03-10-2014 06:04
Track Tec wzmacnia nogę eksportową

Jarosław Pawluk.

fot. Mat. pras.

Przemysł kolejowy ma dobre perspektywy rozwoju na całym świecie. W przypadku Polski już dziś należy jednak zastanowić się nad nowym modelem inwestowania w infrastrukturę - mówi Jarosław Pawluk, prezes zarządu Grupy Track Tec.

Czy podziela Pan optymistyczne prognozy firm konsultingowych, np. Roland Berger, dotyczące rozwoju przemysłu kolejowego na świecie?
- Tak, ponieważ w wielu krajach szuka się możliwości rozwoju bardziej „ekologicznego” transportu o dużej wydajności. Jednak wiele państw rozwijających się ma niewystarczającą infrastrukturę kolejową. Dlatego z pewnością wielkimi placami budów będzie kontynent afrykański, kraje Półwyspu Arabskiego, Brazylia, Chiny czy Indie.

Natomiast w krajach, które mają rozwiniętą sieć kolejową, jest ona przeważnie przestarzała technicznie, a często i silnie zużyta, jak jest w przypadku Polski, czy Niemiec, jak również w krajach Ameryki Północnej.

Polskie perspektywy inwestycyjne wydają się znakomite?

- PKP PLK wydaje więcej pieniędzy na modernizacje co oznacza, że spółka jest coraz bardziej sprawna w realizacji procesów inwestycyjnych. W rezultacie już w ciągu kilku najbliższych lat odnowionych zostanie 5 tys. km linii kolejowych, co poprawi drożność komunikacji pasażerskiej pomiędzy głównymi miastami.

Ale nie można zapominać o 14 tys. km pozostałych linii, które nie są już objęte tym programem, a też powinny zostać wyremontowane. Ponadto inwestycje PLK oparte są głównie na środkach pomocowych z UE, które będą wykorzystywane do 2022 roku.

Trzeba już dziś postawić pytanie, jaki przyjąć model inwestowania w przyszłej dekadzie, skąd np. wziąć środki na budowę kolei dużych prędkości.

Na przykład?

- Poprzez zastosowanie modelu partnerstwa publiczno-prywatnego.

Jakie są prognozy inwestycji w infrastrukturę kolejową w Niemczech?

- Różne analizy niezależnych firm, jak i wypowiedzi przedstawicieli Deutsche Bahn wskazują, że w Niemczech mamy do czynienia z problemem przestarzałych urządzeń i konieczne jest zwiększanie nakładów na ich wymianę oraz remonty. Średni wiek torów i rozjazdów na niemieckiej sieci kolejowej wynosi ok. 20 lat, a obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty czy wiadukty – 55 lat.

Rocznie tylko DB modernizuje ponad 3 tys. km odcinków torów i 2350 rozjazdów. W praktyce potrzeba zatem m.in. ponad 2 mln podkładów. Remontów wymagają również liczne bocznice kolejowe i dlatego też w tym segmencie staramy się być aktywni.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP